Sommervekst for alle generasjoner

Under temaet #værsågodneste, ble det årets sommerfestival Liv & Vekst en bekreftelse på den veksten som Misjonsforbundet nå opplever. Tidligere års tall ble passert på de fleste områder, og innholdet fikk meget god repons.

Allerede to dager før slutt konstaterer festivalledelsen at det er deltagerrekord på Liv & Vekst. Antall forhåndspåmeldte var over 1 100, men mange kom på dagsbesøk. Det endelige tallet ble trolig over 1 300 deltagere, hvorav om lag to hundre var medarbeidere på festivalen.
Barna møtte direkte til sine samlinger. Åpent hus for barn i alderen 7-10 år hadde over 160 deltagere. i tillegg var det både SuperDuper og Tweens for yngre og eldre barn. Til sammen var mer enn 400 barn på møte om kvelden på det meste. Across som er de eldste ungdommene, har hatt størst vekst i antall deltagere. De var nesten dobbelt så mange i år sammenlignet med i fjor. Inkluderes Camp Stagedive var det nærmere 350 ungdommer på Liv & Vekst i år. Så det er ingen tvil om veksten.

Stavernhallen som er det største lokalet, har på det meste fire større møter i løpet av en dag. En stor gruppe medarbeidere leverte høy kvalitet på skjermvisning, lyd, lys og teknikk. Dette var med å forsterke innholdet, og samtidig hjelper det feriefamiliene til å få maksimalt ut av samværene.

- På seks år har festivalen doblet seg i størrelse, og med mer enn halvparten av deltakerne under 20 år er dette først og fremst en investering i neste generasjon og deres tro, skriver generalsekretær Øyvind Haraldseid i sin blogg etter festivalen (les hele HER).

Troen ble styrket
- Jesus kommer deg i møte og han har noe å si deg, forkynte Siri Iversen (bildet under fra storskjermen) i en sterk tale torsdag kveld. Lite selvhøytidelig og nær inviterte hun forsamlingen inn i teksten fra Klagesangenes ord i kapittel 3 om selv i en nedtrykket situasjon kommer Jesus til deg med håp og Han har noe å si deg! Tilhørerne søkte forbønn med et utvidet forbederteam på plass, ledet av Vibeke og Lars Unstad fra Stjørdal sammen med Monica og Asle Mathisen fra Kristiansund.

Siri Iversen talte også lørdag kveld. Ta hentet hun opp våre forbilder Fredrik Franson, Frank Mangs, Annie Skau, Edin Løvås og Ingulf Diesen som alle har gått foran oss. Hun leste Hebreerbrevet 12, 1-2a og utfordret forsamlingen til å innta en ny holdning i sitt liv, ut fra spørsmålet: hva skal det stå i din biografi? En strøm av mennesker i forsamlingen gikk fram for å bekrefte sitt tilsvar på dette kallet.

Fredag kveld talte Egil Svartdahl om "kraften til å føde", mens Svein Aksel Nakkestad talte tirsdag kveld om utfordringene vi har for vår neste generasjon.

Johhny Omdal hadde tett program disse dagene der han talte i onsdagens kveldsmøte, holdt seminar og talte på PowerStation for Stagedive og Across. Han delte sterke hisorier fra eget liv om hvordan Gud hadde utfordret ham til å gjøre handlinger i tro. Om lag førti unge bekreftet at de ville ta imot Jesus som sin frelser den kvelden.

I alle møtene var det Mari Klingen som med sitt engasjerende innlevelse og bredde i sangvalget, ledet forsamlingen i ett bredt spekter av nyere lovsanger og kjente salmer. Med seg hadde hun Linda Skyttemyr og erfarne musikere. Møteledere på kveldene var Jarle Råmunddal, Kristin Lie og Geir Johannessen.

Vi er utvalgt
Fire formiddager ble det invitert til Alle Sammen-møte der teamet fra Skien med pastor Linda A. Johannesen talte og Arne Olav Hageberg ledet det musikalske.
  Med utgangspunkt i bibelteksten fra Johannes evangelium 15, vers 16, ble hovedtemaet om utvelgelse fire samlinger med latter og ettertanke - og mye flott sang! Hver dag ble oppdragsmaskinen snurret i gang, så deltagerne senere på dagen kunne utføre oppdrag og ha gruppeoppgaver fra dagens møte.

Mange satte stor pris på de gode gode bibeltimene til John Yngvar "Syver" Syversen fra Ansgarskolen, og et bredt knippe av aktuelle emner ble tilbudt i et tettpakket seminarprogram. Ett av dem var med Chris Duwe fra Ungdom i Oppdrag. Han holdt seminar om trosforsvar og barn sammen med Viggo Klausen. Les egen artikkel om seminaret HER

Rekordløp til Romania
Lørdag ettermiddag var alle samlet til internasjonal dag med aktiviteter og misjonsløp til inntekt for barneleirer i Romania. Gunn Karin Grandalen, Fevik, og Siv Egeland-Eriksen, Kristiansand, stod i spissen for en fantastisk opplegg som innbrakte over 150 000 kroner til formålet. Se alle bildene fra internasjonal dag HER.

pastor Stein og pas2renRasmus

Bildet: Pastor Stein Bjørkholt i Ytre Randesund misjonskirke, serverer lunsjsuppe til den danske pas2ren Rasmus Elkjær. Sistnevnte holdt seminar om å bringe de gode nyhetene fra menigheten til sine neste.

HER ser du stort fotoalbum med 125 bilder fa hele sommerfestivalen!

HER kan deltagerne sende sin tilbakemelding (evaluering) av sommerfestivalen 2015.

KLIKK på de små bildene for større, popup bilder!
Alle foto: Trond Filberg (kan ikke kopieres uten tillatelse).

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene

Fredskonferansen 2017 i Colombia