Nye muligheter og vekst i Romania

Friluftsmøter med romfolket, matutdeling, menighetsutvikling og samtaler med kjente og nye ledere fikk den øverste ledelsen for både det danske og norske Misjonsforbundet oppleve på sin reise i Romania i mai.

De norske og danske kirkelederne kom begeistret hjem og ser positivt på utviklingen og mulighetene både i Onesti og i Calarasi. Byen Onesti ligger i nordøstlige delen av landet, mens fylkeskommunen Calarasi ligger sydvest for Bukarest mot Svartehavet.

- Det er godt å se at menighetsplantingen i Onesti utvikler seg, sier John Nielsen. Han er misjonsforstander i Dansk Missionsforbund som sammen med Misjonsforbundet i Norge støtter misjonsarbeidet om arbeidet i byen og området omkring.

Nielsen forteller fra turen som han hadde i mai sammen om med generalsekretær Øyvind Haraldseid og misjonssekretær Eilif Tveit fra Norge.

- Samarbeidet med Norge har utviklet seg meget positivt, og på denne reisen har vi hatt flere viktige samtaler, både oss imellom og med de som står i tjenesten. Det er spennende å se at vi tenker i samme retning for videre utvikling, forteller misjonsforstanderen som også fikk den gode teamfølelsen ved å tale på evangeliske møter sammen med nordmennene.

Foto, fra venstre: Eilif Tveit, Øyvind Haraldseid, John Nielsen (klikk på bildet for større).

Vekst i arbeidet
- Jeg ser nye mennesker som ikke var i med for under to år siden. De nye har gode vitnesbyrd om sin tro, og samtidig er det nå et lite team med medarbeidere i barneklubben, sier Nielsen optimistisk.
Misjonærfamilien Dorthe og Cornel Pascu og deres to barn er utsendt fra Danmark. Sist høst besøkte de Norge for å fortelle om arbeidet, og flere misjonsmenigheter støtter arbeidet. Menighetsplantingen som nå er om lag fire år, er i vekst. På møtet lørdag kveld var det helt fullt med over seksti voksne og mange barn i kafelokalet midt i byen. Fredag kveld var det god stemning med over 25 barn.

Lederne fra Danmark og Norge fikk dessuten være med på friluftsmøter blant romfolk i to landsbyer, Poduri og Marcesti, som Cornel Pascu og medarbeidere besøker jevnlig. Etter forkynnelsen var det ordnet med organisert utdeling av matposer og pledd.
Folket viste stor takknemlighet for besøket, og flere personer ga respons på å ville følge Jesus som sin frelser.

Styrket fellesskap
- Besøket i Romania gav meg energi, uttrykker Øyvind Haraldseid som opplevde at møtet med de lokale pastorene ga perspektiver på hva en lokal menighet kan bety for et lokalsamfunn.
- Åpenheten de viste oss og ydmykheten til å lære var spesiell. Samtidig er utfordringene forskjellige på de to stedene som vi besøkte. Samtalene ble derfor både nyttige og inspirerende, forteller generalsekretæren.

Kontrastene øker
Bare de siste to årene ser man at ulikhetene øker mellom de som har arbeid og økonomiske muligheter, og grupper av arbeidsløse og fattige. Nye bilmodeller er ikke lenger sjeldent å se på veiene, og antall butikker og restauranter øker i antall. Å vandre i de større gatene i Onesti, kunne like godt ha vært i en annen by i Europa.
Men ikke mange kilometer utenfor byen er virkeligheten annerledes. Vi passerer store industriområder som før 1989 hadde gitt arbeidsplasser til tusener. Nå står de tomme betong- og jernbyggene som forlatte gravmonumenter. Luften er blitt renere, men rumenere reiser til andre land for å finne jobber.

Europeiske investorer gjør forretning i landbruk og handelsnæring, men det er samtidig spørsmål om hvor mye av dette som kommer den lokale befolkningen til gode.
- Det er viktig å satse på misjon i byene i Romania. Samtidig skal vi ikke glemme de fattige, og at romfolket i de små landsbyene er blant de aller fattigste i landet, forklarer Nielsen som har besøkt landet i mange år.

Mulighetene i Calarasi

I Calarasi besøkte lederne et arbeid med flere menigheter som står sammen i et fritt fellesskap, men som de siste årene har fått gode forbindelser til misjonsmenigheter i Kristiansandsområdet. Fra Norge møtte de pastor Jens Kåre Lindal og Vilhelm Langemyr med familiemedlemmer. Det ble tid til kirkebesøk og deltagelse i gudstjenester der de norske deltok med hilsninger og forkynnelse.

Generalsekretær Haraldseid tenker at det ikke bare handler om hva vi kan bidra med fra Norge og Danmark.
- Dette er venner som gir oss og våre skandinaviske kirker gode forbilder for begeistring i menighetslivet og konkret innsats med å hjelpe mennesker som har det vanskelig, uttrykker han. Møtet med de etterlatte barna i ett av de mange forfalne husene gjorde sterkt inntrykk. Foreldrene var reist langt vekk for å finne arbeid.

Ordføreren i Spaltov der hovedkirken i Calarasi-fylket ligger, inviterte til møte med lederne fra Norge og Danmark (ordføreren i midten på bildet). Han delte villig sine tanker om samarbeidet med de lokale kirkene og engasjementet fra Norge. Han hadde selv besøkt Oslo for å snakke med sin kollega om situasjonen for romfolket.

Ordføreren uttrykte takknemlighet for innsatsen i prosjektene fra Norge som han mente var med å stanse utvandring fra hans område. Han håpet Norge fortsatte sitt samarbeid direkte med kommunene i Calarasi.

Tekst og foto: Trond Filberg

Du kan bidra til vekst i Romania!

Vil du støtte arbeidet og lese mer om prosjektene i Romania?
Les mer HER i Prosjektkatalogen.

Samler til et nytt Annie-museum i Hong Kong