En relevant lokalmenighet

John Burke vil at menigheten skal være et sted for alle mennesker, og ikke være en forsamling av "perfekte mennesker". Vi er så heldige å få besøk av Burke på Lederkonferansen og Drive i januar, hvor han blant annet skal snakke om det å skape en "kom som du er" kultur i menigheten.

John Burke er grunnlegger og hovedpastor i Gateway Church i Austin, Texas. Menigheten består av over 4500 mennesker, som treffes i tre ulike bydeler i Austin, og i Branson, Missouri.

Kontroversielle tema
Burke, som blant annet har bakgrunn som leder i Willow Creek Community Church, har også forfattet en rekke bøker, blant annet ”No Perfect People Allowed”. Her går han ikke av veien for å utfordre menigheten også på mer kontroversiell tema, som homofili, samboerskap og stoffmisbruk.

"Can your church or small group welcome a gay couple or radical feminist or an atheist or a homeless crack-addict with open arms? ...When you consider these people entering your group, what are the first thoughts that come to mind? Thoughts that focus on what you think needs to change? Or thoughts that focus on their worth as people? Do you see the mud or the masterpiece?"
spør Burke i boken.

Burke er opptatt av at lederne og menigheten ikke skal forsøke å ”fikse” mennesker. Det er Guds jobb.

“Instead, seek to accept and love people in order to reconnect them with God... This doesn't mean you never point out sinful or destructive behavior, but you don't focus on it."

En åpen generasjon
Austin er en av USAs mest sekulære byer, tross at den er hovedstaden i Texas, hvor det store flertallet er tilknyttet et religiøst fellesskap. Byen er blant annet kjent for høyteknologi og et rikt kulturliv. Som pastor her, er Burke opptatt av den post-moderne og oppvoksende generasjonen. Han beskriver denne generasjonen som særdeles åpen for det spirituelle. De vokster opp i en verden full av konkurrerende trosretninger, og lengter etter å oppleve noe som er fast og stødig. Burke mener at dette er en potensielt større mulighet enn en trussel for kirken, fordi åndelig søken har blitt kulturelt akseptabelt.

Samtidig reagerer det post-moderne mennesket negativt når de opplever kristne som arrogante og uvillige til å vurdere andres sannheter. Det er ikke sannheten de har problemer med, men arrogansen.

“Fundamentally, truth is not primarily propositional, but personal. Jesus said, 'I am the truth...' The best way to help emerging generations find truth is to introduce them to him", skriver Bruke i boken.

Ønsker du å få med deg John Burkes seminar om å være en inkluderene lokalkirke? Meld deg på Lederkonferansen eller Drive 2017! Programmet er fullstappet av interessente seminarer og varierte temaer.

Program, påmelding og prisinformasjone finner du her.

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene

Fredskonferansen 2017 i Colombia