Menighetsplanting Lillesand

I tett samarbeid med Grimstad misjonskirke har Astri og Lars Torp etablert en menighetsplanting i sørlandsbyen midt mellom Grimstad og Kristiansand.

Ekteparet Torp, som tidligere var pastorpar i Tromsø, flyttet til Lillesand i 2013. Målet var å plante en misjonskirke i byen som betegnes som Sørlandets perle og som i følge DAWN-undersøkelsen har relativt lav kirkeaktivitet. Grimstad misjonskirke tok eierskap i planteprosjektet og Astri ble ansatt i en stilling som leder.

Arbeidet startet opp høsten 2013. De knyttet til seg et startteam og har blitt godt kjent med byen og menneskene der. I september 2014 ble menighetsplantingen i Lillesand godkjent som nasjonalt prosjekt av Misjonsforbundets hovedstyre. En viktig verdi for plantingen er at livet som Jesu etterfølgere først og fremst leves til hverdags.

- Vår visjon er: Vi vil være en sunn og misjonal kirke. Vi vil helhjertet møte mennesker der de er og invitere dem til å bli med oss og følge Jesus, sier ekteparet.

De forteller at Lillesand misjonskirke er for dem som er uten kirke. Livet i smågruppene og feiringen av gudstjenestene, som vi foreløpig kaller for "storsamling", står sentralt i utviklingen av fellesskapet.

-Vi ønsker å være en rotfestet, raus og relevant kirke. Det er mange som gjør mye godt for byen vår. Vi ønsker å velsigne de gode tingene som allerede gjøres lokalt.

Menighetens hjemmeside

Menighetens Facebookside

Støtt prosjektet økonomisk (via Prosjektkatalogen)

Ingressfoto: Craig Hammer