Kvinnefestivalen gir seg på topp

Siste helgen i januar samlet det som er den siste Kvinnefestivalen i Misjonsforbundets regi, rundt 350 kvinner fra hele landet. Hovedtemaet for festivalen var "underveis", og deltakerne fikk med seg mange gode nistepakker, rasteplasser og ny energi til livsvandringen videre.

Oslo misjonskirke Betlehem var for anledningen vakkert dekorert med symbolikk knyttet til temaet "vandring". Vardesteiner, veiskilt og kofferter var noen av elementene som minte deltakerne at vi alle er på reise i livet, og at livet er i konstant endring.

Favorittsted
Venninnene Birgit Myhrer fra Solbergelva og Kjersti Hesland fra Oslo er begge trofaste festivaldeltakere og setter stor pris på det flotte programmet og rammene og dekorasjonene taler på sin måte.

- Dette er et av mine favorittsteder. Atmosfæren er så god å være i. Man merker at skaperkraften er tilstede. Jeg tror ikke det bare er oss som merker. Jeg lar meg imponere av programmet, ledelsen og komiteen, sier Birgit begeistert.

Her kan også du høre talene fra helgens fellessamlinger

De er ikke like begeistret for at dette er den siste Kvinnefestivalen i denne omgang.

- Det er veldig trist. Jeg får litt panikk av å tenke på det! Jeg kommer til å be om at de som har mulighet og krefter til å ta det videre, vil gjøre det, uttrykker venninnen Kjersti hjertelig.

Disse var meget godt fornøyd med helgen. Fra venstre: Kjersti Hesland fra Oslo, Birgit Myhrer fra Solbergelva, Astrid Gjerald og Ann Kristin Grønstøl fra Lier.

Fortsatt behov
Kristin Lie, festivalens møteleder og medlem av Kvinnekomiteen, er også godt fornøyd med helgen. Hun håper deltakerne har fått med seg godt med proviant til videre vandring.

- Mitt håp er at vi alle klarer å fortsette på den veien vi går på, vel vitende om at Gud er med, at han ønsker å lede oss, har et varmt håp for hver enkelt og gleder seg stort over oss!

- Det virker som mange er blitt berørt og beveget ganske dypt og det tror vi er med på å skape forvandling, sier Anne Margrethe Mandt-Anfindsen, komiteens leder.

Kristin Lie jobber som pastor i Ytre Randesund misjonskirke. I helge var hun festivalens trygge og dyktige møteleder.
Foto: Reidun Hagir Bilstad

- Jeg tror vi gjennom disse drøye 26 årene med kvinneseminar- og festivaler, har fått prege mange kvinner og gjort noe med både menneskesyn og gudsbilde. Vi har på ulike måter formidlet en Gud som er større, som omfavner og elsker den menneskelige kompleksitet og underveishet, forteller Mandt-Anfindsen. Selv om Kvinnefestivalen nå er historie, betyr det ikke at hun tror behovet for dybde og fordypning er blitt mindre. Tvert i mot.

Takknemlighet og vemod
-Mennesker lengter etter substans og real samtale om det å leve og være en kristen. Hvem er vi? Hvordan henger virkeligheten samme? Hvem er Gud? Jeg tror kvinnefestivalene har maktet å skape en "fordypningsfestival", og denne type arena er det fortsatt enormt behov for. Jeg vet at mange menn har ønsket å være med på våre festivaler nettopp på grunn av dette. Og kanskje det er en mulig fremtid? En "kvinnefestival" for alle? Det er nok noe å forfølge her, mener komite-lederen. Hun forteller også at komiteen i flere år har jobbet med å få på plass etterfølger i ledervervet, uten å lykkes.

- Det er med både takknemlighet og dypt vemod vi avslutter. Vi følte oss litt "ferdige" etter forrige festival. I stedet for å bruke krefter, som vi ikke hadde, på å rekruttere og lære opp en ny komite, bestemte vi oss for å lage en avsluttende festival og kaste ut hansken til damene i salen. Nå håper vi i dagens komite at det blir mange kvinnefestivaler rundt omkring i kirker og i regioner. Tenk om mange kan gi videre av det de har fått? utfordrer komiteen.

Kvinnekomiteen mottar applaus fra fornøyde festivaldeltakere under søndagens avslutningsgudstjeneste.
Fra venstre: Jannecke Riise Jacobsen, Rebekka Dvergastein Dahle, Anne Margrethe Mandt-Anfindsen, Åshild Skogrand Lindtveit og Kristin Lie. Foto: Reidun Hagir Bilstad

Talene fra helgens hovedmøter laster du ned her.

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene

Fredskonferansen 2017 i Colombia