Kombikurs 2016 på Hovden

Vi har gleden av å invitere deg til Kombikurs 2016 i september på Hovden! Kombikurset er et felles arrangement for speidere i alder fra 12 år og oppover til godt voksne ledere.

Arrangementet som har felles åpning og slutt, foregår 23.-25. september. Alle kursene har sine egne opplegg tilrettelagt for ulike aldere og verv. Dette er en viktig møteplass der MSKs speiderledere og patruljeførere kan få utvikle sin kompetanse, treffe nye og gamle speidervenner, og få oppleve gudstjeneste og spennende seminarer.

Viktig informasjon:  1.Helsekort - skriv ut, fyll ut og ta med. 2. Pakkeliste Kombikurs 2016

FELLESSKAP OG SPESIALPROGRAM
De enkelte kursene har sine egne program, med noen programposter felles.
Fredag er det felles kveldsmat og kursåpning kl 19.00 ved Hovden Høyfjellsenter. Søndag er det Hovden Badeland (husk badetøy) gudstjeneste og misjonsauksjon på programmet, før avreise kl 14.00. Det blir  midnattsgudstjeneste lørdag kveld og på gudstjenesten på søndag.

PRIS, PÅMELDING OG TRANSPORT
Se oversikt over kursene lenger ned på siden.
   Pris for Assistent1, Peff 1, 2 og 3(ff): kr 600
   Pris for Programkurs, Sosialen, Rover extreme og Borettslaget: kr 750

Ved påmelding før 11. september får du kr 100 i avslag. Etter 11. september er påmeldingen bindende, og ved avmelding beregnes det full betaling.
Påmelding skjer til gruppeleder som melder på via min.speiding.no.
Faktura sendes til gruppene etter kurset. Husk å melde dere på fellestransport lokalt.

MER INFO OM DIVERSE
Alle deltakerne på Kombikurs er forsikret gjennom sitt medlemskap i NSF.
Informasjon om pakkeliste, kjørebeskrivelse og program for de enkelte kursene blir oppdatert her på www.misjonsforbundet.no/kombikurs2016.
Dersom du har spørsmål rundt de enkelte kursene kan du ta kontakt direkte med kurslederen for kurset. For andre spørsmål, ta kontakt med speiderkonsulenten, se kontaktinformasjon på www.misjonsforbundet/ung/speider.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KURSENE:

Assistent 1
Har du fylt 12 år og vil lære hvordan det er å lede en speiderpatrulje er dette kurset for deg. Her er det mye praksis, blandet med litt teori. Vi sover inne hele helgen. Tema, se nederst * på siden.
Kursleder:  Helene Bjørsvik, e-post: helene.bjorsvik@gmail.com

Peff 1
Peff 1 er et kurs for alle som går i 8. klasse og oppover. I løpet av kurset lærer du generell speiderkunnskap, hvordan være patruljefører, turplanlegging, turgjennomføring og mye mer. Vi kan love en gøy, utfordrende og lærerik helg. Tema, se nederst * på siden.
Kursleder:  Emma H. Tønnessen, e-post: emma.tonnessen@gmail.com , tlf: 450 00 209.

Peff 2
Peff 2 handler om ledertrening og er for deg som går i 9. Klasse og oppover. Opplegget vil inneholde øvelser i samarbeid, konkurranser og en fantastisk naturopplevelse! Vi skal sove ute, grille bål, gjøre dere til verdens beste ledere og skape nye vennskap. Vi gleder oss til å se akkurat deg på Peff 2 til høsten!  Tema, se nederst * på siden.
Kursleder: Erlend Vestli, e-post: erlendvestli213@gmail.com , tlf: 414 94 429.

Peff 3(ff)
Peff 3 (ff) er en populær samling for eldre speidere som har deltatt på Peff 1 og 2. For å være med på dette kurset må du ha fylt 15 år i løpet av 2015. Her vil du lære mye nytt gjennom spennende aktiviteter. Du treffer gutter og jenter på din egen alder i tillegg til verdens tøffeste ledere. Vi sover ute hele helgen.
Kursleder:  Eiliv Søyland, e-post: eiliv.syland@gmail.com , tlf: 951 18 799.

Rover Extreme
Dette kurset er for deg som har deltatt på Peff-treff og har lyst på nye utfordringer. Kurset er ikke for deg som har lyst til å sitte foran bålet og grille marshmallowes hele dagen. Kurset kan være psykisk og fysisk krevende og vil inneholde konkurranser, fart og spenning. Hvis du synes dette høres kjekt ut, så bli med!
Kursleder:  Håkon Eidsvåg, e-post: haakoneidsvaag@hotmail.com , tlf: 980 61 444.

Programkurset
Programkurset krever ingen spesielle forkunnskaper og gir grunnleggende ledertrening for speiderledere. Er du en ny leder er dette et kurs som vil gjøre deg til en tryggere leder.
Tema som inngår i kurset;
- hvordan fungerer de ulike delene av gruppa sammen
- patruljesystemet
- mening og helhet i treningsprogrammet
- halv- og helårsplanlegging
- kristen trening
Aldersgrensen på dette kurset er 17 år.
Kursleder: Kirsten Sandkleiv Bondevik, e-post: kjrbondevik@gmail.com , tlf: 980 56 858.

Borettslaget
Dette er et kurs, eller en samling, for småbarnsfamilier hvor «veien blir til underveis», og hvor det blir lagt opp til turer og aktiviteter etter barnas ønske og behov. Det er lagt opp til godt fellesskap med familien på dagen og for sosiale samlinger på hyttene for foreldrene på kvelden. Ta gjerne med deg andre kjente med barn og gjør det til en felles opplevelse i det fine høstfjellet på Hovden.
Kursleder:  Joakim Haugnes, e-post: joakim.haugnes@gmail.com , tlf: 950 70 613.

Sosialen
Dette kurset er for ledere som har deltatt på programkurs og andre lederkurs tidligere. Her blir det lagt vekt på utveksling av erfaringer, tanker og ideer fra speiderhverdagen fra den enkelte deltaker i en «ledig» atmosfære.
Kursleder:  Steinar Haugnes, e-post: steinar.haugnes@gmail.com , tlf: 458 88 614.

* til Assistent 1, Peff 1 og 2:
Tema som inngår i disse tre kursene er:
- Levende tro i patruljen
- patruljeføreren og assistenten
- fordeling av oppgaver i patruljen, på møter og på leir
- patruljemøtet i praksis
- turplanlegging og overnattingsteknikk