Vårt arbeid i Romania

Innsamlingsmål år 2017 100 000 kr
Innsamlingsmål år 2018 ikke bestemt
Innsamlingsmål år 2019 ikke bestemt

GI EN GAVE TIL DETTE PROSJEKTET:
Bruk gavekontoen 3000 15 10300 til Misjonskirken Norge - og merk gaven med "vårt arbeid i Romania".

PROSJEKTINFORMASJON:
Misjonskirken Norge satser sterkere i Romania, som et av våre viktige misjonsland! Vi ønsker å bidra til å gjøre en forskjell i et stadig mer sekularisert Europa. Vi satser både på diakoni og menighetsplanting- og utvikling. Arbeidet foregår hovedsakelig på to steder: Onesti i nord og Calarasi i sør.

I Romania lever mange i fattigdom, mens andre opplever en rivende økonomisk utvikling. Byene preges av store forandringer, inspirert av Vesten. Fra de fattige landsbyene flytter unge mennesker inn til byene hvor de lever i en helt annen tilværelse. Andre igjen reiser ut av landet på jakt etter arbeid i andre deler av Europa. Kontrastene og forskjellene vokser. Romania er også det landet i Europa med en av de største Rom-befolkningene. Rom-folket har lenge vært marginalisert, og har ofte ikke tilgang til sine rettigheter. I 2007 ble landet medlem av EU, og grunnet langvarige økonomiske nedgangstider ble Romania hardt rammet av finanskrisen med store kutt i lønninger og velferdstjenester

Langtidsperspektiv
Misjonskirken Norge har et langtidsperspektiv på sin satsing i Romania. Samtidig ønsker vi å unngå prosjekter som er avhengige av vår tilstedeværelse og økonomiske støtte over et altfor langt tidsrom. Vi håper å sende de første norske misjonærene til Onesti snart. For Calarasi-arbeidet brukes team-besøk som kontaktpunkt. Teamkoordinator her er Nelly Langelandsvik fra Kristiansand. Etter hvert ønsker vi å legge til rette for å sende unge korttidsarbeidere til Romania, som kan bidra i diakonalt og menighetsbyggende arbeid.

Vennskapsbyen Onesti
Fem timers kjøring fra hovedstaden Bucuresti ligger byen Onesti. Med sine 52 000 innbyggere, er den på størrelse med en vanlig norsk by. Hit kom hjelpesendingene fra Grenlands-aksjonen på 1990-tallet, og det er knyttet mange vennskapsbånd mellom Romania og Norge siden dette.

Strategi
Misjonskirke Norge har sammen med vår søsterkirke i Danmark, Det danske missionsforbund, en felles strategi for arbeidet i Onesti-området. Første del av strategien handler om å plante menighet i byen Onesti. Som en del av dette vil det også skapes ulike diakonale tilbud. I neste fase planlegges det å plante nye menigheter lenger øst i Romania, hvor tettheten av menigheter og kristne er enda mindre enn i Onesti.

Misjonærer
Misjonærparet Dorthe og Cornel Pascu er utsendt fra Det danske missionsforbund og støttet av Misjonskirken Norge. De er plassert i Onesti, og har jobbet målrettet med menighetsplanting. Visjonen er å utvikle misjonale menigheter. De har et sterkt engasjement for fattige, som preger alt deres arbeid.

Calarasi-regionen
På grensa til Bulgaria, omtrent 100 kilometer sør for Bucuresti, ligger fylket Calarasi. Fylket har en stor Rom-befolkning, som blir diskriminert og ofte sosialt ekskludert. Engasjementet i regionen organiseres først og fremst gjennom en gruppe menigheter på sørlandet, som sammen med Misjonskirken Norge sentralt satser på menighetsbygging og sosiale prosjekter. Kommunen Spantov brukes som utgangspunkt.

FAKTA ROMANIA

Flateinnhold: 237 500 km²
Innbyggertall: 22,2 millioner
Hovedstad: Bucuresti (med knappe to millioner innbyggere)
Språk: Rumensk + romani
Beliggenhet: Landet ligger øst i Europa med kystlinje mot Svartehavet.
Om landet: Landet er et av de tidligere østblokk-landene, men gikk over til demokratisk republikansk styresett i 1991 og ble i 2007 medlem av EU.
Vårt arbeid: Etter flere besøk med hjelpesendinger fra Norge på 1990-tallet, opptok Det danske missionsforbund misjonsarbeid og sendte misjonærer til landet. Vi har nå en samarbeidsavtale med danskene om felles innsats i landet for menighetsplanting og sosial innsats med utgangspunkt i byen Onesti. I Calarasi-regionen støttes et utbredt menighetsarbeid og sosialt arbeid.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mer om arbeidet i Romania (artikler, presentasjoner, film):

Se oversikt over alle prosjektene - klikk HER