Vårt arbeid i Colombia

Innsamlingsmål år 2017 kr 300 000
Innsamlingsmål år 2018 ikke bestemt
Innsamlingsmål år 2019 ikke bestemt

GI EN GAVE TIL DETTE PROSJEKTET:
Registrer deg som fast colombiagiver! Elektronisk avtalegiro.

Bruk gavekontoen 3000 15 10300 til Misjonskirken Norge - og merk gaven med "vårt arbeid i Colombia"

PROSJEKTINFORMASJON:
Colombia byr på vakker natur og vakre mennesker, enorm livsglede og kulturrikdom. Samtidig er samfunnet preget av mye fattigdom og dyp konflikt. Misjonskirken Norge har arbeidet i Colombia siden 1981, og det er dette landet vi har flest utsendte arbeidere i.

Colombia er det tjenestelandet der Misjonskirken Norges arbeid er størst. I dag er det dette landet vi har flest utsendte arbeidere i, og her støtter vi mange diakonale prosjekter, bibelskole, ledertrening og menighetsplanting.

Diakonale menigheter. Misjonskirkene i Colombia er ganske ulike både i alder, størrelse og beliggenhet. De fleste ligger i store byer, men det finnes også små landsbymenigheter. Både i storbyen og på landsbygda har de lang tradisjon for å engasjere seg diakonalt i lokalsamfunnet. Hånd i hånd med menighetsarbeidet drives det blant annet barneskoler, SFO, rettighetsarbeid for kvinner og internflyktninger, og rehabilitering for barn utsatt for rus og omsorgssvikt. Dette har gitt menighetene god integritet i sine nabolag, og mange mennesker får sine liv forandret gjennom arbeidet som drives.

Starten. El Pacto-kirken kom til Colombia på siste del av 1960-tallet. Unge ledere kom fra nabolandet Ecuador for å studere teologi i Colombias nest største by Medellín. Dette ble begynnelsen på Misjonskirken i Colombia, hvor det først kom amerikanske og siden norske misjonærer.

FIPEC. Selv om den første misjonskirken ble startet allerede på sekstitallet, er Misjonskirken i Colombia (FIPEC) en ung organisasjon som fikk offentlig godkjenning først i 2009. FIPEC satser friskt fram mot femtiårsjubileet i 2018. De vil plante flere menigheter, se vekst i eksisterende menigheter og de ønsker å sende misjonærer til andre land. Utfordringen er å ha nok sunne og gode ledere og pastorer til denne satsingen.

Storbysatsing. I Colombia har Misjonskirken Norge spesielt satset i hovedstaden Bogotá, kystbyen Barranquilla og i Medellin. Her samarbeider colombianske menighets- og sosialarbeidere med norske misjonærer om blant annet menighetsplanting og utvikling av diakonale prosjekter.

Utviklingsønske. Vi ønsker å bidra til vekst, ledertrening og pastorutdanning i Colombia gjennom å støtte den nasjonale misjonskirken FIPEC, bruke misjonærer strategisk i leder- og pastorutvikling samt bidra i utviklingen av sosiale prosjekter.

Tett i tett med hus i byen Medellin.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA COLOMBIA:

Flateinnhold:
 1 141 748 km²
Innbyggertall: 48 millioner
Hovedstad: Bogotà
Språk: spansk + lokale språk i Amazonasregionen
Beliggenhet: Colombia er det eneste landet i Sør-Amerika som grenser til både Stillehavet og Det karibiske hav.
Norske utsendinger: SE HER

Mer om arbeidet i Colombia (artikler, presentasjoner, film):

Se oversikt over alle prosjektene - klikk HER