Hong Kong

Hong Kong er et svært moderne og spennende storbyområde i Sør-Kina. Misjonsforbundet startet misjonsarbeid i Kina med våre første misjonærer i begynnelsen av året 1900. I 1950, da misjonærene i Kina måtte forlate sitt arbeid i Shaanxi-provinsen grunnet revolusjonen, ble Hong Kong en ny mulighet. Misjonsforbundet i Hong Kong ble selvstendig i 1993, og i dag nyter våre to kirker et gjensidig og fruktbart samarbeid.

Da det Kinesiske Kommunistpartiet overtok makta i Kina etter en lang borgerkrig, ble misjon forbudt og alle utenlandske misjonærer måtte forlate landet. I 1952 reiste noen av Misjonsforbundets tidligere kinamisjonærer til Hong Kong for å arbeide med kinesiske flyktninger. Det var på denne tiden tuberkulosesanatoriet Håpets Havn ble startet, som i dag er et stort, kristent bydelssykehus.

Fra midten av 70-tallet kom flere misjonærer til Hong Kong og hjalp til med menighetsbyggende arbeid. I 1971 ble den første menigheten grunnlagt, og i 1973 ble en annen menighet stiftet i 1950 tilsluttet «Mission Covenant Church of Norway, Hong Kong Field». I 1975 ble menighetene registrert i Hong Kong som selvstendige menigheter. Samtidig ble det satset på sosiale institusjoner som barnehager, skoler og eldresenter. Ettersom det er dyrt og vanskelig å få tak i lokaler i Hong Kong ble de sosiale institusjonene også brukt til menighetsvirksomhet i helgene, noe som fortsatt gjelder i dag.

The Mission Covenant Church of Hong Kong (MCCHK) ble selvstendig 31. oktober 1993. Den nye kirken ønsket likevel misjonærer fra Norge, og vår siste misjonær ble værende til 2002. I dag driver MCCHK fire kristne barnehager, en barneskole, en ungdomsskole, et eldresenter og et eldrehjem. Vi har en samarbeidsavtale om en av barnehagene gjennom Christian Little Angel Kindergarten (CLAK). Her har Misjonsforbundet aksjer og er representert i styre og representantskap. CLAK har solid økonomi og støtter blant annet arbeidet vårt i Kina. Vi har et gjensidig og fruktbart samarbeid med MCCHK som støtter Norges misjonsprosjekter i Colombia og Kongo og deltar ivrig i Misjonsforbundets Vekst 2020 satsing.

Mer om Håpets Havn HER

Nettsiden til MCCHK finner du HER. De gir informasjon på både kantonesisk, engelsk og norsk!

Fakta Hong Kong

Flateinnhold: 1 104 km2

Innbyggertall: 7,19 millioner

Språk: Kantonesisk (dialekt av Kinesisk) og engelsk er offisielle språk, men putonghua (mandarin) snakkes også av deler av befolkningen.

Om regionen: Hong Kong er en region i det sørlige Kina. Den består av halvøya Kowloon, New Territories og Hong Kong-øya i tillegg til flere mindre øyer. Etter den første opiumskrigen ble Hong Kong i 1841 okkupert av Storbritannia og forble stort sett under britisk kontroll frem til 1997 (med unntak av 1941-45 da Japan var okkupant). Da regionen ble gitt tilbake til Kina i 1997 ble Hong Kong tildelt status som særskilt administrativ region (SAR), under «ett land, to systemer» prinsippet. Dette betyr at Hong Kong utøver stor grad av selvstyre på alle områder unntatt utenriks- og forsvarspolitikk.

Arbeid: Vår søsterkirke i Hong Kong, The Mission Covenant Church of Hong Kong (MCCHK), ble selvstendig i 1993 og består i dag av elleve kirker. MCCHK driver fire barnehager, en barneskole og ungdomsskole subsidiert av staten og et eldresenter og eldrehjem. De siste misjonærene våre dro fra Hong Kong i 2002, men vi har fortsatt et nært og gjensidig samarbeid mellom våre to kirker.