SLITNE OG FORNØYDE: Pastor Maria Morfjord fra Farsund Misjonskirke (t.v.) og Naomi Curwen fra administrasjonen i Misjonskirken Norge fullførte sine etapper under årets Holmenkollstafett.

Mye latter og svette pastorer var kjennetegn på samlingene sist fredag og lørdag. Nærmere 60 løpere fullførte årets Holmenkollstafett fra våre menigheter, kontoret i Misjonskirken Norge, ansatte ved Ansgarskolen og fra Touchpoint.

I mai har Nasjonal avdeling innsamlingskampanje for Vekst 2020, og stafetten ble en viktig markering av fellesskap og formålet om å bringe evangeliet videre.
– Vi gjør dette som en del av innsamlingskampanjen for Vekst 2020 for å mobilisere med glede for visjonen om å starte nye menigheter og fellesskap, forklarer Torben M. Joswig som sammen med Thomas Aas Pedersen stod bak initiativet. Godt hjulpet med alt det praktiske av Naomi Curwen og Ellen Holt Skjerve, ble samlingen i Oslo en suksess.
– Vi opplevde gleden, latteren, spenningen, entusiasmen og konkurransen. Samtidig løfter vi blikket og er sammen om en større hensikt. Vi har et flott kollegium sammen med frivillige. Det er stort å være med på dette, sier Thomas som er kjempefornøyd med Oslo-dagene.
– For meg var høydepunktet fredag kveld med blandingen av tema rundt Holmenkollstafetten, jordbær og det seriøse, sier Bryne-pastoren og er stolt av å tilhøre Misjonskirken Norge.

Tips og jordbær
Dagen før stafetten kom litt spente løpere til fra sør og vest til Oslo 1. Baptistmenighet i Hausmannsgate 22. Touchpoint Oslo benytter disse lokalene til sine samlinger, og i kveld stilte de med lovsangsteam og bevertning for gjestene. Humoristiske og velforberedte var Alex Olafsen, Jarand Millett og Anette Aas Pedersen da de serverte løperne detaljerte råd om ernæring, advarsel mot doping og adekvat innføring i moderne vekslingsteknikk.
Lagpresentasjonene økte konkurranseinstinktet, og det var særlig høye forventninger til Ansgarskolen som viste filmklipp fra forberedelsene med egen treningsinstruktør. Lagkapteinene fikk utdelt nummerlapper, og de siste taktiske etappebyttene ble foretatt. Det ble servert jordbær og is til munter samtale mellom pastorer og ungdommer fra Haugesund og Kristiansand, Oslo og Drammen, Bryne og Flekkefjord.

Slipp pinnen!
Kjell Birkeland holdt en inspirerende appell om å fullføre løpet, og trakk gode paralleller mellom det å løpe stafett og oppdraget vi har med å gi evangeliet videre. Han hentet bibeltekster fra Apostlenes gjerninger 20, 24 og Paulus andre brev til Timoteus kapittel 4, der den erfarne apostelen vektlegger overfor sin unge medarbeider å fullføre sin tjeneste med overbevisning og overgivelse.
– Det er ikke nok at du fullfører din etappe, for stafettpinnen må komme helt til mål, ellers teller ikke innsatsen for noen på laget. Det er også viktig å slippe pinnen når neste løper skal overta. Dessuten løper vi i fellesskap, ikke bare etter hverandre, sa Kjell til en smilende forsamling i røde og hvite t-skjorter.

Vinneren er: Touchpoint Oslo!

Hold ut til neste dame
I god tid før stafetten startet lørdag, møtte mange av løperne opp i Bjølsenparken for å få de siste informasjoner før de forsvant ut i hovedstadens gater. Det gjaldt å finne sin strekning før løpet startet. Erfarne pastorer, spreke studenter og spretne ansatte hadde strammet lissene og festet nummerlappene til brystet. Femten etapper i Oslos gater og parker ble gjennomført med høy puls og melkesyre. Trikkeskinner og Vigeland-figurer ble passert med bare en tanke i hode: hold ut så pinnen kommer fram til neste løper!
– Etter halvannen kilometer gjennom Frognerparken, i mylderet av mennesker, var det en stor lettelse å få øye på pastor Maria Morfjord for neste etappe. Hun hadde energien som skulle til for å få pinnen videre, kommenterte Øyvind Haraldseid som løp den ellevte etappen for «de etablerte». Pastor Torfinn Thorsen fra Haugesund fikk det ærefulle oppdraget å fullføre siste etappe på Bislett stadion.

Stiller opp igjen
– Jeg er utrolig stolt av laget, sier Thomas J. Vårlid som ledet laget fra Ansgarskolen.
– Vi gikk nok litt høyt ut i forkant om å vinne, men det var med vilje, forsøker han seg overbevisende og synes han gjennomførte sin etappe som en grei søndagstur.
– Vi lo og koste oss virkelig gjennom hele helgen. Vårt fokus med reisen var mest på teambuilding, da vi hadde med oss både helt nyansatte til de som har jobbet hos oss i flere tiår, sier Thomas og varsler at de neste år stiller med to lag og skal slå alle.
Etter løpet var det samling for alle løperne våre med kåring av beste lag, utdeling av medaljer og overrekkelse av vandrepokal til Touchpoint Oslo! Vinnerlagets kaptein, Johannes Berg Pedersen synes stafetten var veldig artig.
– Høydepunktet synes jeg var at alle var så positive, og at vi hadde en så god stemning i laget, sier Johannes fornøyd.

Det viktigste er?
Deltagelse er i seg selv en seier for mange, og resultater er en del av leken. Det ble en imponerende innsats av alle fire lagene som vi stilte med. Touchpoint Oslo som kom på en flott 12. plass, la bak seg både Den Norske Turistforeningen, Norges Kristne Råd og Skiforeningen. Misjonskirkens «de etablerte» på 21. plass kom foran LNU, mens Ansgarskolen kom cirka to minutter senere på 26. plass. Menighetsplanterne kom inn på 33. plass og var raskere enn både Blå Kors Norge, Noregs Mållag og Human-Etisk Forbund.
Førsteplass i klassen gikk til «Team Right to Play» med tiden 1:01:07. Misjonskirkens utsendte fotograf kunne observere skiskytteren Johannes Tingnes Bø som en av løperne på klassens vinnerlag. Det var nok ideelt.

Resultatene
Plasseringene er i klasse A6 Ideelle organisasjoner:
Touchpoint (2246): 12. plass, tid 1:18:32.
De etablerte, godt & blanda (2239): 21. plass, tid 1:20:18.
Ansgarskolen (2240): 26. plass, tid 1:22:17.
Menighetsplantere (2237): 33. plass, tid 1:24:46.

#fullførløpet