Fredsprisen er for hele folket i Colombia

Lørdag 10. desember ble fredsprisen til Colombias president overrakt. Han delte den med hele folket. Misjonskirken Norge var tilstede under seremonien og i fakkeltoget.

Årets vinner av Nobels fredspris, Juan Manuel Santos, holdt en sterk og historisk tale etter å ha mottatt utmerkelsen i Oslo rådhus.

- Det var ikke engang gått fire dager etter den overraskende folkeavstemningen da Den norske Nobelkomité offentliggjorde sin like overraskende tildeling av Nobels fredspris. Og jeg må tilstå at nyheten kom som en gave fra oven. På et tidspunkt da vårt skip syntes å være i fri drift, var fredsprisen den medvinden som brakte oss til vårt bestemmelsessted: Fredens havn! Takk, mange takk, for denne tillitserklæringen og for troen på mitt lands fremtid, sa president Santos.

- Dette er ikke en presidents eller en regjerings fred, men hele det colombianske folks fred, fordi vi alle må bygge den sammen. Derfor mottar jeg denne prisen på vegne av omtrent 50 millioner colombianere – mine landsmenn og landskvinner – som endelig øyner slutten på et mareritt som har vart i mer enn et halvt århundre, og som har påført vår nasjon bare smerte, elendighet og manglende utvikling. Og jeg tar imot prisen – først og fremst – på vegne av ofrene, de mer enn 8 millioner ofre og fordrevne hvis liv har blitt ødelagt av den væpnede konflikten, og de mer enn 220.000 kvinner, menn og barn som, til vår store skam, har blitt myrdet i denne krigen, erkjente Santos som trakk tråder til andre fredsprisvinnere og delte erfaringer fra prosessen med forhandlingene.

Både generalsekretær Øyvind Haraldseid (t.v. i bildet) og leder for Internasjonal avdeling i Misjonskirken Norge, Jon-Arne Hoppestad, var inviterte gjester under seremonien i rådhuset.

- Da presidenten ba tidligere kidnappingsofre om å reise seg i salen, og han pekte på Leyner Palacios som mistet over tretti slektninger. Samtidig har han tilgitt de som drepte dem. Det var et sterkt øyeblikk, forteller Jon-Arne som la merke til presidentens klare dedikasjon av prisen til hele det colombianske folket.

- Verden har nå en krig mindre. Vi må tro på at det umulige er mulig, håper Jon-Arne som selv har vært misjonær i Colombia. Han fikk denne dagen representere mer enn 35 års misjonshistorie, over 70 unge og voksne pluss barn, som har tjent i forskjellige perioder fra Misjonskirken Norge. Dessuten er det flere tusen mennesker i Norge som i løpet av denne tiden har bedt for folket og gitt gaver til dette vakre landet med så mange fantastiske mennesker!
- At Colombia nå får denne oppmerksomheten håper og tror jeg vil være en uvurderlig oppmuntring i den krevende tiden som nå kommer, sier Jon-Arne.

- Det er en skjør fred blir det sagt, men Santos sin tale gjorde meg mer optimistisk på at freden vil vare, kommenterer Øyvind Haraldseid. Han la merke til at talen var ganske personlig og uttrykte en personlig reise mot en gradvis økt tro på fred.
- Santos er tydelig på at dette er folkets pris, ofrene sin pris og at fred er viktigere enn selve prisen. Det var en president som talte fra hjertet vi hørte. Når det er sagt kunne jeg ha ønsket meg at han også hadde erkjent noe mer om eget ansvar i krigen, sier Øyvind som synes det var en stor og sterk opplevelse å være tilstede.

Senere på kvelden, under parolen "Sammen for fred i Colombia", var det fakkeltog arrangert av Norges Fredsråd og Colombia-forum
(se bildealbumet øverst).

Før avgang var det appeller ved Jan Egeland, Adriana Sossa, Heikki Holmås og Hedda Bryn Langemyr, samt musikalsk innslag ved Nosizwe. Fakkeltoget vandret opp Karl Johans gate fram til Grand Hotel der president Santos med familie og gjester spiste middag. Da fakkeltoget nådde hotellet, kom han og familien ut på balkongen og tok imot hyllesten fra om lag tusen mennesker som deltok. Blant fakkelbærerne var Øyvind Slåtta som gikk i fredstoget sammen med sine to barn, Rebekka og Isak.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Les artikkelen om Rebekka og Isak Slåtta som er født i Colombia
klikk her (avisen Dagen).

Les hele presidentens tale - klikk her (avisen Dagen).

Ingressfoto: Ved 19-tiden lørdag kveld stanset fakkeltoget utenfor Grand Hotel der tradisjonen tro, fredsprisvinneren, kom ut på balkongen for å ta imot folkets hyllest i Oslo. (foto: Trond Filberg)

Tekst og alle foto i bildealbumet av Trond Filberg,
10. desember 2016.

Gi en julegave til Colombia - invester i landets framtid!

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene

Fredskonferansen 2017 i Colombia