Den lange veien til fred

En historisk fredsavtale i Colombia ble signert første desember i år. Lørdag 10. desember mottar president Juan Manuel Santos Nobels fredspris på vegne av det colombianske folket. Landet har endelig frigjort seg fra en rivende konflikt, som har vart i et halvt århundre. Nå følger en utfordrende tid med legedom og gjenreising.

Dette er en bakgrunnsartikkel som beskriver konflikten i Colombia. Teksten er forfattet av vår misjonær som nå er i Colombia, Halvard Lende Olsen (bildet).

Minst 200 000 mennesker har mistet livet i konflikten, og Colombia har verdens største andel internflyktninger. Så mange som 6,3 millioner colombianere er drevet på flukt i sitt eget land.

- Flere generasjoner har vokst opp i et land med væpnet konflikt. Det har satt spor både i nære relasjoner og i hele bydeler som har vært preget av vold, skriver misjonskonsulent, Øyvind Slåtta, i en artikkel om fredsavtalen. Lørdag går han i fakkeltog for fredsprisvinneren.

Hvorfor så langvarig konflikt?
Når man ser tilbake på konflikten i Colombia er det nok mange som lurer på hvordan en slik konflikt har kunnet eksistere i hele 50 år i et demokrati. Dette er en kompleks situasjon uten enkle svar, men noe kan trekkes fram for å belyse konflikten. Det er geriljagruppen FARC som hovedsakelig har vært i borgerkrig med den colombianske staten.

Se presentasjon av historisk tidslinje - klikk her (prezi).

FARC
Dagens geriljakonflikt daterer tilbake til 1964, og etableringen av opprørsgruppen FARC av Manuel Marulanda. Røttene til denne konflikten går likevel lenger tilbake enn midten av 60-tallet. Bakteppet var en ti år lang borgerkrig kalt «La Violencia».
Drapet på en populær politisk leder fra venstresiden i 1948, utløste voldelig maktkamp mellom de liberale og de konservative. Samtidig begynte bønder å organisere seg med støtte fra kommunistpartiet. Konflikten tok slutt i 1958, da en maktfordelingsavtale mellom det konservative og det liberale partiet ble tegnet. Avtalen er kjent som «Nasjonal front», og gikk ut på at de to største partiene delte makta mellom seg. Alle andre politiske partier ble fryst ut, blant disse kommunistpartiet som FARC sprang ut fra.

Fattig og rik
Hva gjorde det mulig for FARC å bli så sterke og dominerende? Det har lenge vært store forskjeller mellom fattig og rik i Colombia. For mange år siden ble store landområder solgt til en rik elite, som har klart å bevare disse eiendommene. Bønder har lenge blitt utnyttet av landeierne, og de har opplevd liten vilje til å få hjelp, verken fra det liberale eller det konservative partiet.
Den store ulikheten dannet et miljø hvor mange bønder og fattige ble positive til FARC, og flere søkte medlemskap i opprørsgruppen. FARC ønsket jevnere fordeling av land og bedre levekår for menneskene i distriktene. I flere områder hvor staten var svak fikk FARC nærmest status som ledere for området. De bistod fattige mennesker med utdannelse og helsehjelp.

Narkotikavirksomhet og kidnapping
FARC gjorde altså mye godt, men arbeidet ble finansiert av penger tjent på narkotikavirksomhet og kidnapping. I Colombia finnes det store ubebodde områder med tett skog. Det er mange plasser å gjemme seg, noe som gjør det til en veldig vanskelig oppgave å bekjempe narkotikavirksomhet.
Rike bønder og landeiere ble ofte offer for kidnapping. De følte seg sviktet av en svak stat, og dannet etter hvert flere paramilitære grupper som kjempet mot FARC i selvforsvar. Konflikten eskalerte, og kombinert med narkovirksomheten og alle dens skyggesider, resulterte dette i mye uro og lidelse for det colombianske folket. FARC mistet mye av sympatien etter hvert som strategien mer og mer dreide seg om narkotika og kidnapping. Flere demonstrasjoner med slagordet «ikke mer» har blitt holdt i colombianske gater.

Plan Colombia og fredsavtaler
Den colombianske stat har gjort mange forsøk på å inngå fredsforhandlinger med FARC. I 1984 klarte staten og FARC å komme til enighet om en fredsavtale, som førte til en tre år lang våpenhvile. Under denne våpenhvilen var FARC med på å starte partiet Union Patriotica. Men da mange av dette paritets politikere og medlemmer ble drept av paramilitære grupper på høyresiden, satte det en stopper for fredsavtalen. Konflikten fortsatte fra 1987. Siden er det gjort flere nye forsøk på å skape fred, men uten hell.
I år 2000 ble militæraksjonen «Plan Colombia» iverksatt. Den colombianske staten grep hardere inn i konflikten, og med mye støtte fra USA klarte de å angripe topplederne og dermed svekke FARC. Nye fredsforhandlinger startet i Oslo i 2012. Nåværende president i Colombia, Juan Manuel Santos (bildet), som mottar fredsprisen 10. desember, har spilt en sentral rolle i denne vanskelige prosessen. Den endelige avtalen ble ratifisert i år, den 1. desember 2016.

Helbredelse
Selv om det nå er fred i Colombia er det fortsatt tusenvis av urolige hjerter som trenger helbredelse. Mye vondt har skjedd i løpet av de 50 årene med konflikt. Mange har mistet livet, og deres familier sitter igjen med en dyp sorg. Millioner har måttet flykte fra sine hjem. Det er derfor så viktig med gode prosesser i landet nå, prosesser hvor krigens ofre kan bli hørt.

Forbønn for Colombia
Bli med å be om at konfliktens ofre skal få oppleve en indre fred, nå som de endelig får erfare ytre fred. Be om at det colombianske folk skal løfte blikket fra de vonde ting i fortiden mot en lysere framtid.

Tekst: Halvard Lende Olsen (Colombia-misjonær).

Kilder:
Kraul, Chris (2016). The battles began in 1964: Here’s a look at Colombia’s war with the FARC rebels. http://www.latimes.com/world/mexico-americas/la-fg-colombia-farc-explainer-snap-story.html
BBC (2013). Colombia’s civil conflict. http://www.bbc.com/news/world-latin-america-12447532
PeaceDirect (2009). Colombia: Conflict profile. https://www.insightonconflict.org/conflicts/colombia/conflict-profile/

----------------------------------------------------------------------------------------------

Misjonskirken Norge støtter prosjektet  som hjelper internflyktningene i Medellín. Les mer om dette arbeidet her

Støtt Colombia - gi en julegave til arbeidet!

Nye hjemmesider starter

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene