Krevende å starte noe nytt

I november i fjor hadde Follow sin første prøvegudstjeneste. Denne høsten ser de at de første nye mennesker kommer til tro, forteller Espen Ødegaard som står i spissen for menighetsplantingen.

Follow er ennå en menighet under etablering.
-Å starte en ny menighet er krevende, og jeg kjenner på at vi gjerne skulle hatt enda flere støttespillere, sier Espen som opplever en stor styrke å få være en del av Misjonsforbundets satsing.
For om lag to og et halvt år siden satt de sammen i Misjonskirken Oslo Syd for å snakke om hva Vekst 2020 betydde for dem. I dag er menighetsplantingen Follow i gang med samlinger i egne lokaler. Nå tilbyr Follow et introduksjonskurs om Jesus-livet.

Fra vedtak til virkelighet
- På Misjonsforbundets generalforsamling i 2010 ble Vekst 2020 visjonen vedtatt. Jeg opplevde at det var mer en strategi og gode intensjoner. Dette var noe Gud ville gjøre. Da vi i Misjonskirken Oslo Syd (MOS) samtalte dette, ble menighetsplanting litt sør for Oslo et tema. Regina og jeg opplevde at vi ønsket å være prosjektledere, forteller Espen.
Prosessen har gått jevnt, samtidig som mange ting har skjedd. Tre måneder etter beslutningen om å plante menighet, var startteamet på plass. De startet med noen få smågrupper i hjemmene. Måneden etter ble de godkjent som et nasjonalt prosjekt i Misjonsforbundet.
De fikk navnet «Menighetsplantingen Follow» med adresse Greverud i Oppegård kommune. Området med nabokommunene kalles Follo i Akershus. «Follow» spiller dessuten på det engelske ordet som betyr å følge.
Våren 2013 overtok de det gamle klubbhuset til Myrvoll IL som heter Østlikollen. Etter tre måneder med oppussing inviterte Follow til åpningsfest av «nye» Østlikollen.
«Østlikollen har fått nytt liv og skal bli et grendehus til glede for hele bygda», skrev lokalavisen med stort bilde av Espen ved siden av en leder fra Nordre Greverud Vel.

Satser på planteprosjekter
- Vi vet at vi ikke står alene, og vi får god oppfølgning fra Misjonsforbundet, understreker Espen som er glad for alle bidrar.
Innsamlingsaksjonen i oktober 2014 går spesielt til innsatsen for å plante nye menigheter. Nasjonal avdeling i Misjonsforbundet har dette som ett av sine største satsingsområder, og på 12 steder i landet er det noe helt nytt på gang. Nå trengs det mer økonomi for å følge opp satsingen.

Les mer om satsingen HER - og informasjon om å gi en gave til plantearbeidet HER.

Innsamlingskonto til menighetsplantingene i Misjonsforbundet: 3000 15 10300. Merk gaven: «Detspirer»

Misjonsforbundets dag er søndag 26. oktober - les mer om menighetsplanting og Vekst 2020:  KLIKK HER

Foto: Trond Filberg

Ønsker velkommen til sommerfestivalen