Bloggarkiv: Svein Aksel G. Nakkestad

Gode nok foreldre?

Se for deg en familie på fire på vei inn i kirken. Han har nystrøket skjorte og en dyr jeans. Hun har langt blondt hår og blendahvite tenner. Barna holder døra oppe for hverandre på vei inn. Den perfekte kirkefamilien! (13.03.2017)

Viser vi barna en ekte tro?

Forskeren David Kinnaman skriver i boken ”You lost me”, om den store elven av barn og unge i USA, som forsvinner ut av kirke og tro på Jesus mot slutten av ungdomstiden. Han stiller spørsmål ved foreldrenes visjon for barna. Er foreldrenes største visjon for barna, at de skal bli trofaste kirkegjengere? (07.02.2017)

Frelst - eller?

Vi tror at barna hører Kristus til. Vi velsigner eller døper dem ikke for at de skal bli Guds barn, men i takknemlighet og glede over at de er Guds barn. Hva skjer når barn og unge som er vokst opp i et kristent hjem, får spørsmål om de vil ta imot Jesus? (15.12.2016)

Black friday vs Good friday

Der kristendommen har den stille uken og Good friday (langfredag), har markedet sin uke med støy og Black friday. (25.11.2016)

Send tenåringen på bibelskole!

Foreldre anbefaler sine barn å ikke gå bibelskole og heller velge utdanning. Den samme holdningen har jeg selv møtt som ungdomsarbeider. Det er en holdning jeg vil utfordre. (22.11.2016)

Kjemp for blikket!

Det er en ting som vi fremfor noe må kjempe for i årene som kommer: blikket. Hva er det vi må si nei til for å kunne gi Gud vår udelte oppmerksomhet? (22.09.2016)

Det grenseløse samfunn

Barn og unge trenger grenser for å bli trygge og utvikle seg positivt. De grensene er i dag uklare. Hva kan vi som kirke tilføre? (26.08.2016)

Raus vs. Skam

I NRK-serien Skam får vi møte et knippe videregående-elever. Det er mye man kan skrive om der, men en ting slår meg mer enn noe: hvor er de trygge voksne? (21.06.2016)

Nåde vs. konkurranse

Hva gjør det med barna våre når alt de gjør blir målt? Våre barn og unge må gjerne bli verdens beste fotballspillere, men i våre kirker må de få kjenne at nåden og kjærligheten får sette seg som en ryggmargsrefleks. (20.05.2016)

Den korte veien mellom brennende og brent.

I VG-TV serien ”Frelst” møter vi Rut Helen, som på begynnelsen av 2000-tallet var en del av Jesus Revolution Army. Her opplevde hun å gå fra en brennende "soldat", til å bli fullstendig utbrent. Serien bør være obligatorisk for alle som brenner for noe. (17.03.2016)

Elsker du meg høyere enn disse?

For å tjene på en sunn måte i Guds rike er det viktig at kjærligheten til Jesus er sterkere enn kjærligheten til menneskene. Bare da kan vi lede og tjene på en måte som ikke skjærer ut i usunnhet. (16.02.2016)

Skulder ved skulder

Tjuefire ledere fra ulike evangelikale barne- og ungdomsorganisasjoner var torsdag forrige uke samlet for å snakke om hvordan vi sammen kan nå ungdommen i landet vårt med evangeliet. Det tror jeg må være historisk. (03.02.2016)

Du er mer enn din tjeneste