Tips til bildebruk av barn

Det tas mye bilder av barn og ungdom rundt om i menighetene, til bruk på nettsider, sosiale media, trykkmateriell osv. For de fleste foreldre og barn er ikke dette noe problem, men det finnes noen forhåndsregler man må ta før man deler bilder av barn.

Loven sier at det er foreldre som skal ta avgjørelsen om hvorvidt bilder av barna deres skal publiseres i et offentlig medium – noe som inkluderer sosiale medier. Fra barna er 15 år kan de bestemme selv. Det er ikke alltid lett å vurdere hvilke bilder som krever samtykke eller ikke, men her er to viktige hovedregler:

1. Bilder som viser en eller flere bestemte personer, og disse er hovedmotivet, må ha samtykke av personen, eller foresatte om det gjelder barn under 15 år. Klassebilder og andre lignende grupebilder er definert som portrettbilde. Det gjelder også bilder hvor personene navn er gjengitt.

2. Situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede, så lenge bildene er harmløse og ikke krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder er bilder der selve situasjonen/aktiviteten er det egentlige motivet og hvem som er med i bildet er mindre viktig. Eks. mennesker på konsert, arrangementer, 17.mai-tog osv. Krenkende eller andre spesielle situasjoner kan være bilder av mennesker i badetøy, eller i kristen sammenheng kan det være enkeltmennesker i lovsang (ikke på scenen) eller i bønn/forbønn. Disse bør normalt ikke publiseres på Internett uten samtykke.

Dette bør vi tenke på når det gjelder bildedeling:

• Selv om det er godt ment og bildene er uskyldige, skal man ikke ta valg for andre. Et barns foresatte har rett til å ha kontroll på hva som legges ut.
  • Det kan være gode grunner til at noen vil holde bilder privat. Ikke spør ”hvorfor” dersom noen sier nei til at bilder av barna deres skal publiseres. Foresatte trenger ingen grunn eller unnskyldning til å si nei.
  • Noen barn trenger beskyttelse og bor på anonyme adresser.
  • Samlet sett kan det bli svært mange bilder av barna på nett når det publiseres bilder fra både barnehage, skole og diverse fritidsaktiviteter.
  • Spør om tillatelse i forkant, og ikke i etterkant av publisering.
  • Et samtykke kan når som helst trekkes tilbake, fjern bilde om foreldre som har samtykket ikke ønsker publisering likevel.
  • Ta hensyn til barnas meninger når man vil dele et bilde, enten det er i sosiale medier eller å henge opp på veggen. FNs barnekonvensjon slår fast at alle barn har rett på et privatliv. Det innebærer å vise barna respekt, lytte til barnas ønsker og ikke dele åpent og ukritisk.

Kilde: Barnevakten og Datatilsynet

UNG Lederskole 2017