Ansgarskolens historie

Det startet allerede på slutten av 1800-tallet. Verdensevangelisten Fredrik Franson brakte vekkelse med seg til landet. Mange nye forsamlinger oppstod og Det Norske Misjonsforbund (DNM) ble stiftet i 1884. Samtidig startet Franson evangelistkurs med bibelundervisning og opplæring i forkynnelse før nye forkynnere ble sendt ut.

I 1913 startet DNM egen misjonsskole for utdanning av forkynnere, pastorer og misjonærer. Etter 40 års drift ble den lagt ned i 1953. I 1959 kom Ingulf Diesen tilbake til Norge fra USA da Misjonsforbundet kalte ham til å starte Ansgar Bibelskole. De første studentene reiste til Sverige for å studere mer teologi, men etter hvert utvidet man studiet. Snart fremstod Ansgar Telogiske Seminar med 4-årig pastor- og misjonærutdanning.

Sveinung Lorentsen ble rektor i 1981. Lokalene på Vettakollen i Oslo ble etter hvert uegnet til skoledrift, og man søkte alternative tomter for en ny skole. Valget falt på tilbudet man fikk fra Kristiansand kommune, og høsten 1988 kunne skolen ønske studentene velkommen til Fredrik Fransonsvei 4 på Hånes (bildet øverst).

Uten blant annet Ingulf Diesen og Sveinung Lorentsen ville ikke Ansgarskolen vært det den er i dag.

I 2013 feiret skolen 100 år (se artikkel her), og i anledning jubileet ble det utgitt et eget festskrift (se mer her).

Mer om Ansgarskolen slik den er i dag - KLIKK HER.

Mer om Misjonsforbundets historie - KLIKK HER.

Rektorer på Ansgarskolen i kronologisk rekkefølge, fra høyre:
Ingulf Diesen, Bjørn Owesen, Sveinung Lorentzen, Lars Råmunddal, Bjørn Øyvind Fjeld
og Harald Nygaard (foto: Anne Margrethe Mandt-Anfindsen).