Satser kvalitet for å utruste unge ledere

Drive er navnet på den nye lederkonferansen for unge ledere i Misjonsforbundet UNG. I helgen møttes ledere fra lokale misjonskirker for undervisning og fellesskap.

DRIVE ble gjennomført fredag til søndag, 9.-11. oktober 2015 i Oslo misjonskirke Betlehem. Det var første gang at Misjonsforbundet UNG arrangerte denne lederkonferansen.

Bygger teamet
- Vi tok turen til Oslo som en mulighet til å bli kjent som nytt team. Så vi jobber med egne saker for å være effektive samtidig med alt det Drive gir oss, forteller Marianne Benjaminson. De andre i teamet fra Søgne misjonskirke er Kaia Severinsen, Marius Suvatne og Jakob Netland (bildet øverst på siden).
- Ja, dette er en kollegatur der vi blir bedre kjent med hverandre og med andre ungdomsledere her på Drive, smiler Kaia som synes det er gøy å høre flere bekreftelser i undervisningen om at de er på rett vei i det de holder på med i Søgne.
- Vi har fått mange gode spørsmål som får oss til å tenke gjennom det vi holder på, for eksempel hva vi lærer ungdommene på våre samlinger, utdyper Marianne.

Brødrene Håkon (tv) og Eirik Øverland Vikse var på Drive i Oslo.

Trengte mer kunnskap
Håkon Øverland Vikse (18) fra Arendal har vært med som leder på UNGs leirer og kjenner igjen folk fra andre steder.
- Dette gir meg motivasjon og styrker troen, sier han og planlegger å gå gjennom notatene sine når han kommer hjem igjen.
- Jeg kjente behov for å få mer kunnskap og input i min nye tjeneste, sier broren Eirik (20) som akkurat har flyttet til Lyngdal og startet som ettåring i ungdomsarbeidet.
I løpet av helgen fikk deltagerne fire sesjoner med solid undervisning. Pastor Kristin Lie fra Ytre Randesund misjonskirke, snakket utfordrende om åndelig lederskap, mens menighetsplanter i Sandefjord, Rebekka Dvergastein Dahle (bilde), ga grunnleggende undervisning om bibelsk og misjonalt lederskap. «Lederskap, viktigere enn det meste» var tittelen på sesjonen til Håkon Sæther fra Oslo misjonskirke, som han hadde lørdag ettermiddag. Det var også tid for bønn og lovsang, gruppearbeid og sosialt samvær.

Tiltak for flere, gode ledere
- Vi ville heve innholdet på UNGs ledersamling med mer kvalitet og dybde. Dette skal både inspirere og rekruttere nye ledere, forklarer Birgitte Moe Olsen som er en av medlemmene i arrangementskomiteen. De står også bak det nye navnet «Drive».
- Vi har valgt navnet «Drive» for å vise at vi kan komme videre og vil noe mer, forklarer Daniel Brændeland som er fornøyd med oppmøtet. Her er det ledere fra Nord-Norge, vest på Sørlandet og på Østlandet. Aldersspennet er fra 18 til 35 år.
- Vi har hørt at flere ville vært med, men det passet ikke i år. Med bedre markedsføring tidligere tror vi at Drive vil bli en viktig samling framover, mener Jarand Millett (bildet) som opplever at vi aldri får for mange gode ledere.
- Det er ikke bare unge mennesker som skal være ungdomsledere, vi trenger også godt voksne med erfaring som trives blant ungdom, legger Birgitte til.
UNGs arrangementer vokser og ledermangel er en utfordring. Across og Camp Stagedive under sommerfestivalen øker hvert år, og påskeleirene har også fått flere deltagerne.
Drive er ett tiltak for å styrke ledernettverket i Misjonsforbundet, ikke bare for leirene, men også lokalt i menighetene.

For første gang
- Vi ønsker dette skal være et arrangement som skal utvikle og utruste ledere. Dette er et av våre hovedmål i Misjonsforbundet UNG, sier arrangementskonsulent i UNG, Ingvild Horne.
Deltagerne på Drive er for personer i misjonsmenighetene som er 18 år og eldre, og som har vært leder eller ønsker å være det på ett av UNGs ungdomsleirer og arrangement, så som Across og Camp Stagedive. Samtidig utruster det unge ledere i lokale menigheter.

Bilde over: Arrangementskomiteen for Drive (fv): Daniel Brændeland, Jarand Millett og Birgitte Moe Olsen.

Fotoalbum øverst - klikk på første foto for automatisk visning.

Tekst: Trond Filberg
Foto: Andreas Rønningen, Trond Filberg