Gode nok foreldre?

Se for deg en familie på fire på vei inn i kirken. Han har nystrøket skjorte og en dyr jeans. Hun har langt blondt hår og blendahvite tenner. Barna holder døra oppe for hverandre på vei inn. Den perfekte kirkefamilien!

Er vi slike familier egentlig? Som familie trenger vi å la det perfekte kirkefamilie-bildet knuse. Familie er "messy", og det er hardt å være foreldre.

Vår familie hadde en hyggelig morgenstund hjemme. Ut av det blå begynte plutselig vår eldste gutt på fire år å hylgrine. Vi slet med å roe ham ned, men fikk etterhvert spurt ham hva det var. ”Pappa sa noe forferdelig til meg!”. Vi skjønte ingenting, og jeg kjente en klam klo gripe tak. Etter stund var han endelig klar for å si hva det var: Pappa sa rampegutt til meg. Jeg hadde spøkt med ham, siden han tøysa en del, men han hadde forstått det helt annerledes. Det som for meg var noe positivt, ble av han tolket negativt. Hvordan kan jeg være en god far når jeg til og meg roter til det gøye og enkle? Slike opplevelser kan ta fra oss frimodigheten.

Reggie Joiner og Carey Nieuwhof har skrevet en interessant bok, Parenting beyond your capacity. De tar utgangspunkt i det som er en spesielt viktig tekst for jøder, 5. Mosebok 6, 4. Teksten kalles Shema og sies av mange jøder både morgen og kveld.

”Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt.
Disse ordene som jeg pålegger deg i dag, skal du bevare i ditt hjerte. Du skal gjenta dem for dine barn og snakke om dem når du sitter i ditt hus og når du går på veien, når du legger deg og når du står opp. Du skal binde dem om hånden som et tegn og ha dem på pannen som et merke. Du skal skrive dem på dørstolpene i huset ditt og på portene dine.”

Gud er Gud, og Han er Pappa med stor P. Vi kan ikke kjempe med Ham om å være en god forelder. Det beste vi kan gjøre er å lede til Ham. Det kan kjennes overveldende å skulle være åndelig leder i hjemmet. Boken tar en del av tyngden av skuldrene: å være en åndelig leder, er å hjelpe barna til å ta det neste skrittet i deres søken etter relasjon med Gud.

Det er som med lekser. Du kan hjelpe barna, selv om du ikke er lærer. Jeg kan peke mot Gud midt i all min svakhet.

Joiner og Nieuwhof skriver videre om å kjempe for hjertet til barna. Vi ender fort opp i kamper med våre barn. Gjør leksene! Nei! Da får du ikke dessert! Det er en stor forskjell på å kjempe med barna, og det å kjempe for relasjonen og for deres hjerte. For å kunne kjempe for hjertet, trenger vi å finne strategiske personer å kjempe sammen med. Finnes det andre som kan ha positiv påvirkning på barna dine? Er det noen du kunne tenkt at de hadde et tillitsforhold til? Prioriter tid med dem!

Boken er varmt anbefalt!

Svein Aksel G. Nakkestad
daglig leder i Misjonskirken UNG

Siste 5 blogger:

Er vi relevante?

En rotløs generasjon

Reisebrev

Lederleksjoner fra verdens beste leder

Memento mori – husk: du skal en dag dø

Blogg-arkiv