Polsk engasjement for Ukraina

I 2006 ble den første misjonsturen fra Polen til Ukraina arrangert. Siden den gang har det blitt minst 20 besøk over grensa til nabolandet.

-Det var Franciszek, en eldre mann i menigheten vår, som spurte om jeg ville bli med og besøke noen kristne ukrainere, forklarer hovedpastor i misjonskirken i Lublin, Jacek Duda. Det viste seg at det ikke var hvem som helst de skulle besøke, men mennesker som hadde reddet livet til Franciszek under krigen i 1943.

Deler evangeliet
-Vi var fire fra menigheten som dro i juni 2006, forteller Jacek. På denne første turen besøkte de blant annet familien som hadde reddet Franciszek. Etter hvert utviklet besøkene seg til å inkludere flere familier, menigheter og steder.

Jacek, som snakker russisk og noe ukrainsk, forteller at evangeliet og personlige vitnesbyrd ble delt med kristne og ikke-troende på disse turene.

-Jeg tror besøkene har vært oppløftende for dem og styrket troen deres, deler han.

Finanskrise og konflikt
Da finanskrisa slo til ble Ukraina svært hardt rammet. Flere rapporterte at økonomisk nedgang og økt arbeidsledighet hadde en katastrofal innvirkning på dem og deres familie. Fra 2009 ble derfor misjonsturene fra Polen også arrangert for å bistå med nødhjelp. Kasser med klær og mat ble tatt med.

Situasjonen har ikke blitt bedre etter at Ukraina kom i konflikt med Russland i 2014, og siden da har Misjonskirken Norge vært med å støtte de polske misjonsturene. Flere flyktninger fra Øst-Ukraina har fått hjelp og oppmuntring i den vanskelige situasjonen. Julen 2016 dro et team fra Polen over grensa med 64 julekasser med gaver, mat, klær og penger til barn og deres familier. Besøk og sang på eldresenter har også blitt en fast del av turene.

Besøk på eldresenter i Ukraina. Foto: Jacek Duda

Ingressfoto: Julen 2016 hadde det polske misjonsteamet med seg 64 julekasser til Ukraina. Foto: Jacek Duda

Les mer om vårt arbeid i Polen.

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene

Fredskonferansen 2017 i Colombia