Fredskonferansen 2017 i Colombia

2.-4. februar deltok fire representanter fra Misjonskirken i Colombia, på World Summit of Nobel Peace Laurates i Bogotá, Colombia.

Det er første gang en by i Latin Amerika er vertskap for Fredskonferansen! Fordi Bogotá i år var vertskap, har Colombias hovedstad fått tittelen "Ciudad Mundial de la Paz"; verdens fredsby for 2017.

Misjonskirken representert
-Ettersom flere av Misjonskirkens nåværende prosjekter har et sterkt freds- og rettighetsfokus, ønsket vi å være med, forteller Odd Bjørge Risanger, misjonær og Misjonskirken Norges stedlige representant i Colombia.

Fra Misjonskirken i Colombia (FIPEC) deltok Monica Guerrero, daglig leder ved vårt kontor i Bogotá, Gloria Laverde, leder for prosjektet «Kvinner og barns rettigheter», Maria Eugenia León, rådgiver for rettighetsprosjektet og nylig ankommet misjonsarbeider Odd Bjørge Risanger.

Fikk høre mange tidligere fredsprisvinnere
-På Fredskonferansens første dag fikk vi gleden av å høre siste fredsprisvinner, Colombias president Juan Manuel Santos, samt tidligere fredsprisvinnere, Lech Walesa fra Polen, Judy Williams fra USA, Rigoberta Menchú fra Guatemala, José Ramos-Horta fra Øst Timor og Oscar Arias Sánchez fra Costa Rica, blant flere, sier Odd Bjørge.

Totalt var rundt 25 tidligere fredsprisvinnere tilstede. Det var deltakere fra rundt 50 land representert på konferansen, som har anslagsvis rundt 10.000 deltakere.

INGRESSFOTO:
På bildet er fra venstre Maria Eugenia León, Odd B. Risanger og Gloria Laverde. Monica Gurrero er ikke tilstede på bildet. Foto: Risanger

Retreat - noe for deg?

Polsk engasjement for Ukraina