Retreat - noe for deg?

De fleste har nå hørt begrepet "å dra på retreat". Men hva innebærer det egentlig? Er det kun for de som trenger å komme seg til hektene etter et tøft tjenesteliv? Eller er det å utsette seg for stillhet og tid til å hente oss inn og "lytte innover og oppover", egentlig noe vi alle trenger?

18.-21. mai inviterer Misjonskirken Norge sine menighetsledere og -medlemmer på retreat på Lia gård. For noen er retreat velkjent og noe de har opplevd som viktig og nyttig. For andre er det å oppsøke stillheten og reflektere over eget liv og tro, noe som oppleves litt sært og kun for de spesielt interesserte.

Prestasjon og tilgjengelighet
- Vi lever i en tid med tilgang til enorme mengder informasjon og påtrykk fra mange kanter. Det er krav om prestasjon og om tilgjengelighet. Det å dra på retreat, og på den måten rydde unna støy og komme i nye omgivelser, kan være en hjelp til få tid til å «komme til seg selv» og til Gud, forteller initiativtaker Anne Margrethe Mandt-Anfindsen (bildet).

Anne Margrethe jobber med disippelliv i Misjonskirken Norge og har i sitt arbeid sett et behov for å løfte frem det å søke stillheten for å "komme på nett" med seg selv og Gud. Hun forteller at da retrat-bevegelsen ble til på 60-tallet, var det nettopp på grunn av patstorer og forkynnere som trengte rydde tid til å være sammen med Gud, helt prestasjonsløst. Dette behovet har ikke blitt mindre siden med tiden.

Hekta på støy
Da var det nødvendig, er det kritisk. Vi fores med støy på alle kanter, det er ikke sunt for mennesket. De fleste av oss kjenner at vi blir hekta på den støyen, enten det er via lyd eller skjerm, utfordrer Anne Margrethe.

Retreaten ledes av Anne Margrethe, generalsekretær Øyvind Haraldseid og erfarne veiledere på Lia Gård. Deltakerne blir loset gjennom ulike fellessamlinger med undervisning, ulike former for bønn og bibelarbeid. Samtidig vil det være mye egentid til tur i vakre omgivelser, stillhet og refleksjon. På Lia gård er det kirker og kapell overalt – det gjør at stedet i seg selv er en spennende oppdagelsesreise.

- Vi er skapt til å ha Gud som en del av hele livet vårt, og trenger egentlig ikke skjule noe eller skamme oss for Gud. Men i praksis er ikke dette så enkelt; vi lager oss gjerne unnskyldninger og skaper ubevisst en avstand mellom eget liv og livet med Gud. På retreaten ønsker vi å skape en forbindelse mellom hverdagen og gudslivet.

Oppdage Gud
Tema for retreaten er "Veier til modenhet"
Anne Margrethe har opplevd at nettopp det å sette av tid til stillhet, bønn og refleksjon er en viktig nøkkel til fordypning og modning. Samtidig er hun klar over at det for mange er utfordrende å være i stillheten.

- Når vi blir stillere, kan vi sette oss i en situasjon hvor den avstanden blir litt mindre. Vi blir ”tvunget” til å være tilstede i vårt eget liv. Gud er alltid tilstede, Gud er nær. Vi er ofte ikke nærværende. Når vi får kontakt med oss selv, så er også berøringsflaten mellom oss og Gud større. Gud blir ikke annerledes, men vår oppdagelse av hvem han er kan bli annerledes, oppmuntrer Anne Margrethe.

Hun presiserer også at retreaten ikke skal oppleves påtrengende når det gjelder å dele fra eget liv.

- Disse dagene er det ditt liv det gjelder. Derfor er vi tilbakeholdne når det gjelder informasjon og utspørring om hverandres liv. Her er vi ikke hverandres veiledere og sjelesørgere. Samtidig vil det være en mulighet for personlig samtale med egne veiledere om man ønsker det.

(Trykk på bildet for informasjon og påmelding)

Lurer du på noe om retreat?
Ta kontakt med Anne Margrethe Mandt-Anfindsen

Telefon: 908 23 902 E-post: ama@misjonsforbundet.no