En kirke for sekulære mennesker

Hvordan ser det ut å plante og drive menighet i en sekulær kontekst? Evangeliet, de gode nyhetene, må være sentrum av alt vi er og gjør som kirke, understreket Daniel Bartz i sine to seminarer på Lederkonferansen og Drive 2017.

-Jeg skal være praktisk med dere i dag, så håper jeg dere kan ta med dere så mye som mulig av dette hjem til den lokale menigheten. Hvordan kan vi være en evangelie-sentrert menighet? Da må vi først snakke om hva evangeliet egentlig er, innledet Daniel på fellesseminaret.

Daniel Bartz er pastor i den tyske misjonskirken (FeG), og har flere års erfaring fra menighetsplanting i både Berlin og Hamburg. Flere sekulære tyskere tiltrekkes av Hamburgprojekt, og mange har kommet til tro.

Forskjell på gode råd og gode nyheter
Ofte blir det fokus på etikk, moral og praktiske råd for hvordan vi kan være gode kristne. –Det er mange moralske råd for livet i Bibelen, men det er ikke evangeliet, poengterer Bartz. Det er en vesentlig forskjell på gode råd og gode nyheter.

Der gode råd og regler er ting som må jobbes med og presteres, handler de gode nyhetene om noe som allerede har blitt gjort for oss. «Det er ferdig» sa Jesus, og det finnes ingenting vi kan gjøre fra eller til som vil påvirke Hans kjærlighet for oss. Råd og regler kan bidra til å gi retning for livet, men bare evangeliet har kraft til å frelse og kraft til å forandre hjertet.

Nådesentrert menighet
Daniel deler åpent fra eget liv og snakker om hvordan mange av oss ender opp med å tenke at vi må gjøre oss fortjent til Guds kjærlighet, og hvordan mange ledere sliter seg ut i tjenesten på grunn av det.

-Vær nådesentrert i alt dere gjør, og snakk om hva Jesus har gjort for den enkelte, oppfordrer han.

–Du er allerede elsket, allerede reddet, allerede kalt, ikke på grunn av noe du har prestert, men på grunn av det Han har gjort for deg. Når den sannheten synker inn og får slå rot i livet vil vi begynne å tjene andre slik Gud har tjent oss. Ikke for posisjon, men ut fra posisjon.

Nye hjemmesider starter

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene