Inviterer til menighetsutvikling

Siste modul i Menighetsskolen er nå ferdig og er klar til bruk av menigheter som ønsker utvikling og revitalisering.
- Vi innser at om vi ikke når ut til flere, så blir vi ikke flere, forteller generalsekretær Øyvind Haraldseid.

Menighetsskolen vil være Misjonsforbundets viktigste redskap i årene fremover, når det gjelder å bistå menighetene i arbeidet med å bli mer utadrettet.

Fornying = utvikling
Menighetsskolen inviterer menighetene inn i en revitaliseringsprosess og er ment som et redskap for utvikling.

- En innadvent menighet er en selvmotsigelse og ikke mer enn en klubb for medlemmer. Noen menigheter fungere godt og når stadig ut til nye mennesker, mens mange opplever at de kan bli bedre og ønsker innspill og ideer, forklarer generalsekretæren.

Støtte fra USA
John Wenrich (til høyre i bildet over) har i over 9 år jobbet med revitalisering av menigheter i Evangelical Covenant Church (ECC), som er Misjonsforbundets søstersamfunn i USA. De har gjennom dette arbeidet opplevd en betydelig vekst og har utviklet kompetanse og et omfangsrikt materiale som de kaller «Pathway to Congregational Vitality».

Wenrich vært i Norge og undervist pastorer og ledere i dette materialet flere ganger og mange kjenner han nok igjen som en av talerne på fjorårets Liv & Vekst.

Menighetsskolen er blant annet blitt gjennomført i Hordalands regionen fra høsten 2013 til våren 2015.

Tilpasset Misjonsforbundet

- I møte med John og denne ressurspakken ble det tydelig at det var mye her som kunne ha relevans og stor nytteverdi for oss. At vi også har fått lov til å klippe og lime i materialet og på den måten tilpasse det Misjonsforbundet i Norge, har vært avgjørende for oss.

Prossessen med å lage en norsk versjon ble avsluttet før sommeren og dokumentet ble overrukket Wenrich under Ansgarskolens temadag for menighetsutvikling i juni.

- ECC har møtt oss med en utrolig raushet i dette arbeidet og John har sammen med sin kone Julie blitt svært gode venner med mange norske misjonsforbundere, forteller Haraldseid.

Mål om fordobling
Bakgrunnen for utviklingen av Menighetsskolen er Vekst 2020, hvor Misjonsforbundet har satt seg mål om fordobling og 20 nye menigheter.

- Dette målet har gitt oss en utfordring vi ikke kan møte uten å sette fokus på planting og revitalisering av menigheter, mener Øyvind.

- Den som underviser og leder prosessen kan langt på vei garantere en god prosess, men den enkelte menighet selv vil kunne avgjøre resultatet utfra hva man legger inn i arbeidet. Man begynner med å sette ord på det som kjennetegner «nå-situasjonen» og i lys av dette jobber man med endring og ønsker for fremtiden.

Denne høsten er det menigheter på Østlandet som samles til Menighetsskolen.

Menigheter som er nysgjerrige på dette konseptet kan kontakte sin menighetsrådgiver for en presentasjon.

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene

Fredskonferansen 2017 i Colombia