Storstilt fest for ny menighet

Misjonsforbundets ferskeste menighet, Flekkerøy misjonsmenighet, hadde storstilt feiring av seg selv i helgen.

Gymsalen i de leide lokalene på Solkollen barnehage var for anledningen fullpakket av barn og voksne, som ville være med å markere at de tidligere i år ble offisielt stiftet som menighet i Misjonsforbundet.

Innholdsrik feiring
- Jeg følte denne dagen ble slik jeg hadde drømt om. Jeg ønsket at det skulle bli en fest, sier pastor Siri Iversen, strålende fornøyd etter at flere timer med filminnslag, sanger, gjestehilsener, preken, barnekirke og kaffemat er historie.

Det var få ledige stoler i gymsalen på Solkollen barnehage denne søndagen, ei heller i aulaen på ungdomsskolen, hvor Viggo Klausen ledet barnekirken på kreativt vis.

Foto: Frank Otto Pedersen

Stolt menighetsmor og -bestemor
- Utrolig! En forsamling som på ingen måte gir inntrykk av at menigheten er ny, sa Øyvind Haraldseid, generalsekretær i Misjonsforbundet, da han kom med en oppmuntrende hilsen under møtet, sammen med Jens Kåre Lindal i modermenigheten Vågsbygd Misjonsmenighet og Karl Mosvold, representant for «bestemor» Salem misjonsmenighet.

Les også generalsekretærens blogginnlegg om Misjonsforbundets dag og behovet for nasjonal satsing.

Historien bak menighetsetableringen begynte for noen år siden, da beboere fra Flekkerøy dukket opp i Vågsbygd Misjonsmenighet, en tunnel og noen kilometer unna. Etter hvert ivret disse øyfolka selv for å starte egen frimenighet, og i mai 2012 bestemte Vågsbygd-menigheten å satse på Flekkerøy.

Bildet over: Fra barnekirkens åpningsfest med Viggo Klausen.

Allerede i september samme år ble plantingen godkjent som nasjonalt prosjekt i Misjonsforbundet og i fjor høst startet de første møtene i Solkollen barnehages nybygg. Våren 2015 ble menigheten stiftet og tatt opp i Misjonsforbundet. Det er dette som i helgen ble storstilt feiret.

Vekst i smågrupper
Menigheten har for tiden rundt 170 medlemmer, hvorav litt over hundre er voksne, og over 250 i gjennomsnitt på gudstjenesten annenhver søndag. Det er imidlertid i smågruppene at mye av utviklingen skjer. De har nå 18 grupper med over 150 personer der 36 av disse er gruppeledere.

- Veldig gøy, synes også pastor Iversen (bildet) om den voksende menigheten, selv om hun presiserer at antall ledere og cellegruppemedlemmer er vel så viktig som medlemstallet. Og hun vil heller ha mange aktive møtegjengere enn «støttemedlemmer.» Tilbakemeldingene hun setter mest pris på, er fra mennesker som forteller at menigheten har forfrisket deres trosliv og at de gleder seg til hver gudstjeneste.

- Alle mennesker som har gitt seg til dette fellesskapet, har jeg veldig tro på, og jeg er takknemlig for flotte medarbeidere.

Tekst: Inger Anna Drangsholt og Trond Filberg
Foto: Inger Anna Drangsholt og Anne Margrethe Mandt-Anfindsen

...........................................................................................................

Bli en vekstløfter! Vekst 2020 trenger flere muskler. Alle gaver i innsamlingskampanjen går til å utruste og fullføre satsingen Vekst 2020 for å plante flere menigheter i Norge.

GI EN GAVE NÅ MED MOBILEN

Send SMS: RAUS + gavebeløp  .... til nummer 2 4 6 8

Beløpet belastes din telefonregning. Maksimalt giverbeløp per
gang er 500 kroner. Men du kan gi flere ganger!

Nye hjemmesider starter

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene