Menighetsskole i Hordaland

Misjonsmenighetene i Hordaland ønsker ny giv, og nylig var representanter fra åtte menigheter med på Menighetsskolens modul i Vekst 2020 satsningen.

- Vi opplevde inspirerende, aktuell og givende undervisning om menighetens liv og menighetsutvikling. Sammen med lovsang, bønn, samtaler og gruppearbeid bidro alt til å styrke fellesskapet innad i menighetene og mellom menighetene i distriktet, forteller Jorunn Hummelsund som deltok. Hun er fra Bergen misjonsmenighet.
Fokus på menighetsutvikling er nødvendig, og dette må følges opp samtidig med nyplantinger og andre tiltak for å utbre Guds rike, mener hun som synes Vekst 2020 skaper gode prosesser. Over 70 personer fra åtte forskjellige misjonsforbundsmenigheter i Hordalandsregionen var tilstede på Skjergardsheimen gjennom helgen 28.-30. mars.

Hvordan fornye oss?
Fornyelse var et nøkkelord som preget helgen for deltakerne på Menighetsskolen som er en del av Vekst 2020 satsningen.
Undervisningen tok opp fornyelse av relasjonen til Gud, til hverandre og til de menneskene vi ønsker å nå. I dette perspektivet utfordres menighetene til revitalisering. I samlingene fikk deltakerne innsikt i hvordan en menighet kan utvikle seg fra å være døende eller stagnerte til å bli stadig mer sunne og misjonale menigheter som lever i vekst og fornyelse.
En forutsetning for fornyelse og forandring er å legge bak det som har vært. Det handler da om et valg der man tar et oppgjør med fortiden for å bli en del av det nye som spirer frem.

Med på noe stort
Menighetene som var samlet, var svært takknemlig for at generalsekretær Øyvind Haraldseid, misjonssekretær Eilif Tveit, og menighetsrådgiverne Geir Johannessen og Roy Elling Foss var sammen med hordalendingene denne helgen.
At de heier på oss og oppmuntrer oss viser at vi er med på noe stort. Misjonsforbundets satsning på Vekst 2020-visjonen, gir oss optimisme og glød, uttrykte deltakerne. Nå ser de fram til Modul 2 av Menighetsskolen, som skal være i november.