Nytt kirkebygg i Luonan, Kina

For kort tid siden fikk vi melding om at alle formaliteter i forbindelse med bygg av ny kirke i Luonan i Kina nå er oppfylt.

Misjonsforbundet drev misjonsarbeid i Shaanxi-provinsen i femti år. Da hadde de reist fem misjonsstasjoner med kirker, en av disse var i Luonan. I 1951 måtte den siste av våre misjonærer forlate landet på grunn av revolusjonen. Da vi kom tilbake på midten av 1990-tallet, var eiendommene ekspropriert, kirker revet og andre bygg reist på tomtene. Etter ønske fra lokal kirke som er ansvarlig for alt arbeidet nå, har vi støttet gjenreisning av fire kirkebygg på de stedene der det før fantes misjonsstasjoner, men i Luonan har dette vært vanskelig. Det var bygd et boligkompleks på kirkens eiendom. For to år siden ble menigheten tildelt en erstatningstomt samt en liten godtgjøring fra myndighetenes side; regelmessige besøk fra Norge var nok en medvirkende årsak til at det gikk i orden. Gleden var stor!

For kort tid siden fikk vi melding om at alle formaliteter i forbindelse med bygg av ny kirke i Luonan i Kina nå er oppfylt: Planer er godkjent inntil minste detalj, budsjettet er klart, og ringveien rundt den nye bydelen i Luonan som kirken skal ligge ved, er ferdig. Sett i gang, sier myndighetene!

Budsjettet er på 1 million kroner. Menigheten er liten og har få ressurser. Misjonsforbundet, Søster Annie Skaus Minnefond og Christian Little Angel Kindergarden i Hong Kong har til sammen gitt 800 000 kroner. Resten skal de finansiere lokalt. De skal bruke ett år på å bygge, og de regner med at innvielse kan finne sted neste høst. Kirken vil bli et synlig tegn på at menigheten er til stede i Luonan, den vil gjøre det enklere for de kristne som finnes der å samles, og vil bli et fint redskap til å nå andre mennesker med evangeliet slik vi har sett i et par av de andre byene.

Les mer om Misjonsforbundets prosjekter i Kina her.

Speiderne i Vegårshei feiret femtiårs jubileum

Stafetten går videre

Fem korps på leir