Er vi relevante?

I boken ”In the name of Jesus” gir Henri J. M. Nouwen noen betraktninger om kristent lederskap og om det å være menighet. Et av hans hovedpoeng er at vi må bort fra vår streben etter å bli relevante. Det høres kanskje rart ut at jeg trekker frem dette, siden det er en av våre tre viktigste verdier. Tanken til Nouwen som jeg ønsker å trekke frem er det han vil erstatte det med: bønn.

Nouwen hevder at ved å øve oss opp i å rette fokuset vårt på Jesus, vil vi bli relevante for verden. Mennesker lukter at det er noe i lufta. Noe mer enn det denne verden har å by på. Den lukta er uimotståelig. Selv ble jeg en kristen som voksen. Jeg merket en duft av noe annerledes hos en kristen og ønsket å finne ut hva det var. Jeg har siden sett andre oppdage denne duften av det hellige. Det er uimotståelig, relevant. Jeg husker godt kommentaren til min tante etter en middag hjemme hos oss: ”det er så gode vibber her”. Mennesker som ikke kjenner Jesus kan noen ganger merke mer enn vi at Jesus er tilstede i våre liv og våre hjem.

Jesus utfordrer oss til å ”gå inn i rommet ditt og lukke døren og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg”. Det er dette skjulte livet med Gud som er nøkkelen til å være relevante. Jeg merker det er utfordrende i en hektisk hverdag å skulle sette av tid nok til at tankene og blikket faller til ro på Jesus. Men de gangene jeg klarer det er lønnen stor. Både den jeg noen ganger får erfare ved å være nær min Pappa og den jeg ikke ser gjennom det avtrykket det setter. Når vi ser Ham skal vi bli lik Ham. God Pappa-tid!

Svein Aksel G. Nakkestad
Daglig leder i UNG

Siste 5 blogger:

En rotløs generasjon

Reisebrev

Lederleksjoner fra verdens beste leder

Memento mori – husk: du skal en dag dø

Hvem er din flokk?

Blogg-arkiv