To nye misjonsforbunds-menigheter

Fokus på menighetsplanting har båret frukt: I helga ble to nye menigheter tatt opp i misjonsforbundsfellesskapet.

Både Justnes misjonskirke og Ytre Randesund misjonskirke er resultat av Misjonsforbundets fokus på menighetsplanting. De er de første menighetene som både blir stiftet og opptatt i storfellesskapet etter at Misjonsforbundets Generalforsamling i 2010 vedtok å gå for Vekst 2020 – en satsing som handler om fordobling av Misjonsforbundet, blant annet ved planting av 20 nye menigheter.

Opptagelsen av disse to ferske menighetene er historisk også på en annen måte: Det er aller første gang i Misjonsforbundets 129 år lange historie at menigheter tas opp i storfellesskapet på et Hovedstyremøte. Dette har tidligere skjedd på Generalforsamlingen (GF), hvor nye menigheter tas opp i trossamfunnet og formelt ønskes velkommen.

Generalsekretær Øyvind Haraldseid deltok både på stiftelsesmøtet i Justnes 31. januar og Ytre Randesund 5. mars. - Det var stort lokalt engasjement og det kom veldig mange flere enn noen hadde forventet, sier Haraldseid. Hver av de to menighetene registrerte 69 medlemmer på stiftelsesdagen.

Hovedstyret trenger protokoll fra stiftelsesmøte, menighetsvedtekter og søknad om opptak i trossamfunnet for å kunne godkjenne menigheter inn i fellesskapet. På Generalforsamlingen i Haugesund vil alle nye menigheter bli presentert. Om det blir to eller flere nykommere vet vi ennå ikke. Men det er menighetsplantinger i full gang både i Torridal og på Flekkerøya (begge Kristiansandsområdet), på Greverud utenfor Oslo, og nok en gryende planting i Kristiansand.

Ytre Randesund og Justnes misjonskirker er de første menighetene som går hele veien fra å være en liten gruppe mennesker som jobber med å plante til å bli godkjent av Hovedstyret i misjonsforbundsfellesskapet – De baner vei for andre menigheter, sier Haraldseid.

Hovedfoto: Leder nasjonalt Torben M. Joswig og generalsekretær Øyvind Haraldseid gleder seg over de to første ferdigplantede menighetene innenfor Vekst 2020-perioden. Anne Margrethe Mandt-Anfindsen.

Foto: Ytre Randesund misjonsmenighet fikk 69 medlemmer på stiftelsesmøtet 5. februar. Øyvind Haraldseid.

Nye hjemmesider starter

Ønsker velkommen til sommerfestivalen

Lager ny lov for trossamfunnene