Memento mori – husk: du skal en dag dø

Vi venter på at Jesus skal fødes. Hvorfor bringe noe så forstyrrende som døden inn i denne koselige adventstiden?

De siste tiårene har vært radikale omveltninger i vårt land. Den ene strømningen etter den andre har skyllet inn over landet vårt og forandret det. Tradisjoner og tabuer har endret seg. Før var døden en naturlig og vond del av livet. I dag har vi skjult den bort på institusjoner, i likhet med det meste annet som er ubehagelig. Heller ikke jula har stått imot strømningene.

Memento mori har vært en viktig del av kirkekunsten. Etter tradisjonen stammer uttrykket fra en skikk i det gamle Roma. Når en general eller hærfører vendte hjem etter en betydelig seier, ble han ofte innvilget et triumftog av senatet; den høyeste æresbevisning noen romersk borger kunne få. Han holdt da sitt inntog gjennom byen fram til Forum Romanum. Stående i en stridsvogn mottok han folkets hyllest. På vognen bak triumfatoren, stod en slave som hadde to oppgaver: Å holde seierskransen av laurbær over hodet hans, og til stadighet å minne ham på at selv om han var seierherre i dag, ventet en ny dag i morgen. Slaven gjorde dette ved å minne herren om at han var dødelig, ved å hviske Memento mori i øret på ham: Husk, du skal dø.

Vi mennesker vil gjerne ha vårt triumftog gjennom livet. Vi vil ha en seierskrans uten et kors. Vi ønsker ikke å høre Jesu ord om at det er ved å miste vårt liv at vi skal finne det.

Hvordan ville du forberedt deg til julehøytiden om du visste du skulle dø? Ville du endret noe i forberedelsene?

Vi trenger noen som kan hviske oss i øret ”memento mori”. Kanskje trenger vi også noen som kan minne oss om at vi som kristne allerede er korsfestet, død og gjenoppstått med Kristus? Hva vil en meditasjon over at vi allerede er døde og at vi også en gang skal dø føre til? Jesus sitt løfte er: ”Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det”.

Jeg hvisker i ditt øre: Memento mori.

Svein Aksel G. Nakkestad
Daglig leder i UNG

Siste 5 blogger:

Er vi relevante?

En rotløs generasjon

Reisebrev

Lederleksjoner fra verdens beste leder

Hvem er din flokk?

Blogg-arkiv