Flyktninger i eget land

Stina Perea Valle skriver fra Colombia om menneskene som er drevet på flukt på grunn av væpnede konflikter gjennom flere tiår. Hun har møtt flyktningene som er blitt tvunget til å reise fra gårder, kyr og det som var deres hjem og levebrød.

Av misjonær Stina Perea Valle, skrevet fra Colombia - desember 2013.

Barna mister sine trygge rammer og de voksne blir drevet ut på ukjent farvann, hvor samfunnet sier at deres erfaringer og kunnskap ikke er like mye verdt, og hvor det er vanskelig å få jobb.

Det er et stort ansvar for staten og alle oss som medmennesker å hjelpe disse menneskene som lever i en slik vanskelig situasjon. Vi har derfor prosjektet "Hjelp til internflyktninger" som skal hjelpe dem å komme gjennom den tiden som er vanskelig for dem, slik at de kan studere, få seg jobb og sikre seg alle sine rettigheter.

En gruppe fra en menighet i Medellín startet å jobbe i et område utenfor byen for endel år siden og har blitt kjent med menneskene som bor der. Dette er et område hvor internflyktningene kommer og bygger sine provisoriske hus og starter på nytt. Fra starten av 2013 har vi jobbet med prosjektet der, hvor fokuset er å hjelpe de som bor i området. Det arbeides med å lære dem hvilke rettigheter og plikter de har, både som colombianere og som mennesker som er drevet på flukt. Disse rettighetene og pliktene kan være alt fra å lære å søke på skole eller universitet og studiestipend, til hvordan og hvor mye man skal betale i skatter og avgifter. Det kan handle om helse, arbeid, transport og andre daglige gjøremål.

Den siste tiden har det blitt arbeidet hardt med det som før var et ganske lite bygg og som nå skal bli stort og som hele samfunnet skal få dra nytte av (se hovedbildet). De er stolte av arbeidet og det er imponerende hvordan de får det til. Det er en vanskelig vei opp til området, og bare det at de har klart å få opp store maskiner og biler med materialene for å sette igang å jobbe er jeg imponert over.

Mennesker som er drevet på flukt i eget land har ikke like mange systemer som tar ansvar for dem som mange andre som lever i vanskelige situasjoner. Mange av dem har bodd og arbeidet på gårdene sine hele livet. De har hatt sine vanskeligheter der også, men det var ting de kjente og visste hvordan de kunne løse.

Nå har de blitt revet bort fra dette, mange ting er nye, ukjente og skremmende. De har ikke valgt å begynne på nytt, men allikevel er det mennesker som bare ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen de lever i. De ønsker å lære, jobbe og kunne komme seg videre. Men det kan være veldig vanskelig på egenhånd. Derfor er den hjelpen vi kan gi dem veldig viktig, slik at de ved hjelp av prosjektet kan komme seg videre. Å leve i en situasjon som internflyktning er ikke noe som er permanent, men det er en fase hvor det er bra å kunne få hjelp til å komme videre. Det er mennesker som kan mye, de er arbeidssomme og sterke - men de trenger hjelp til å vite hvordan deres talenter, egenskaper og kunnskap kan komme til nytte for dem og samfunnet.

Vi har spennende tider i møte, og jeg gleder meg til å følge jobben der videre. Det er mennesker med pågangsmot, kjærlighet for medmennesker og et ønske om å kunne bety en forskjell som jobber i prosjektet.

Les mer om prosjektet HER.

Støtt Misjonsforbundets julekampanje Hjelp til internflyktninger HER.

Bilder: Hovedbilde: Bydelshuset er i ferd med å bli rustet opp og bli større. Bilde 2: Misjonær i Colombia for Misjonsforbundet, Stina Perea Valle. Bilde 3: Stina Perea Valle i Medellin sammen med prosjektleder Maria, administrasjonsleder Monica (bak) og pastor Carlos.

Samler til et nytt Annie-museum i Hong Kong