Reisebrev

Misjon er i DNA'et og navnet vårt. Vi har satt dype spor internasjonalt. Det skal vi fortsette med!

Jeg sitter nå på flyet hjem fra Colombia. De siste to ukene har jeg vært på reisefot. Det har vært to uker med sterke inntrykk og kontraster.

Første turen gikk til Romania, til byen Onesti. Der møtte vi misjonærene fra det danske Misjonsforbund: Dorthe, Cornel og barna. De siste par årene har de plantet en spennende menighet i sentrum av Onesti. Ønsket er at dette skal bli til flere menighetsplantinger i området. Til det trengs det flere ledere. Mye av arbeidet står nå og faller på Dorthe og Cornel. De gjør en fantastisk jobb, men kan naturlig nok ikke spre seg ut på mange menigheter.

I Onesti fikk vi være med på et spennende menighetsliv, med blant annet et bra barnearbeid. På et barnemøte ble jeg sittende ved siden av en fem-seks år gammel gutt og en ung mann på 18-20 år. Jeg merket at den lille gutten var mye kontaktsøkende. Etter hvert fortalte den unge mannen at han hadde funnet ut at den lille gutten var blitt forlatt av foreldrene. Han hadde derfor invitert han til å bo hos seg. Sterkt! En annen sterk opplevelse var å være på et møte i Pinsemenigheten i Toflae. En landsby med 7000 romfolk. Der har det vært en vekkelse de siste 12-15årene. Halve landsbyen har tatt imot Jesus foreløpig.

Colombia har vært en fest å være på besøk i. Øyvind Slåtta og misjonærene våre viste meg mye av landet. Jeg har fått sett mange av prosjektene som Misjonsforbundet og UNG har fått være med å bygge opp.  Colombia er helt i toppen når det gjelder interndrevne flyktninger: over 5 millioner. Vi var i en bydel i Medellin og så på et arbeid Misjonsforbundet har blant flyktninger der.  Behovene er store! Et annet prosjekt som gjorde sterkt inntrykk er rehabiliteringshjemmet for barn, Jakobs hus. Vi fikk se på senteret og spille fotball med barn som har en forferdelig fortid. Nå har de fått et år til å få livet på rett kjøl og lære Jesus å kjenne. Vi møtte også sentrale folk i mMsjonsforbundet og UNGs søsterorganisasjon JPC. De har sine utfordringer, ikke minst når det gjelder ledertrening. Men for et hjerte de har for å gjøre noe med situasjonen!

Utfordringen til slutt: Vær med å be og gi med pasjon for arbeidet vi har ute! Når alt kommer til alt er vi MISJONSforbundet. Misjon er vårt DNA fra vår nabo til verdens ende.

Svein Aksel G. Nakkestad

Daglig leder i UNG

Siste 5 blogger:

Er vi relevante?

En rotløs generasjon

Lederleksjoner fra verdens beste leder

Memento mori – husk: du skal en dag dø

Hvem er din flokk?

Blogg-arkiv