Nye pastorer

I tiden som har gått siden jeg overtok har jeg alt hatt gleden av å innsette flere pastorer.

For en av pastorene er dette første møte med pastorlivet. For de to andre har det vært å komme tilbake til en tjeneste de før har hatt. Det er fint med de som kommer inn i tjeneste for første gang. Det er noe å virkelig glede seg over. De har med seg mange nye perspektiver, kunnskap og masse pågangsmot. Jeg tror også at de skal få oppleve de mange velsignelsene av å legge sitt liv i Guds hender og ta imot et kall.

Skal vi oppleve fornyelse trenger vi mange nye unge pastorer i årene som kommer. Og vi trenger at menighetene møter dem med visdom og raushet så de kan bli bevart i sin tjeneste.

På samme tid er det også så utrolig flott å se at det også finnes en vei tilbake til pastortjeneste for de som for en tid har hatt andre oppgaver og tjenester. Det er viktig at denne veien tilbake ikke får gro igjen og at noen (helst mange) stadig holder denne veien åpen. Vi trenger også pastorer som kjenner livets mange irrganger og kan klare å møte de mange utfordringene både livet og ikke minst menighetslivet kan by på.

Vi trenger også menigheter som evner å ta vare på denne store ressursen våre godt voksne pastorer representerer.

Enda en pastorinnsettelse står på programmet mitt i høst. Også det er en som vender tilbake til pastortjeneste etter noen år i annen tjeneste; tidligere generalsekretær Jarle Råmunddal. Han innsettes 28. oktober som pastor i Randesund misjonskirke i Kristiansand.

Øyvind Haraldsied

OHaraldseid@misjonsforbundet.no

Siste 5 blogger:

Veien jeg ikke hadde tenkt å gå

Den lidende kirke

Hvorfor plantes det så mange nye menigheter i sør?

Smart eller sunn?

Vi tror at bønn er viktig

Blogg-arkiv