Hvorfor plantes det så mange nye menigheter i sør?

Underforstått; vi, Misjonsforbundet, burde satse andre steder hvor behovet er større.

Går vi tilbake til 80-tallet var det kun en misjonsforbundskirke i Kristiansand; Salem. Kanskje var det rundt 300 på en vanlig gudstjeneste der den gang? Så var det noen som kjente kall til å plante en ny menighet øst i byen, og etter en tid i skolelokaler på Søm og Hånes stod Randesund Misjonskirke klar i 1991.

De siste årene har så Salem plantet to nye avleggere; Vågsbygd og Justnes. Vågsbygd er alt i gang med å plante på Flekkerøy. Også Randesund har satt som mål å plante to nye menigheter innen 2020 og alt nå har Ytre Randesund begynt å ta form. Menighetsarbeidet i Torridal oppstod som et lokalt initiativ på et bedehus som hadde stått stod tomt i bygda i lang tid.

Det som kjennetegner disse plantingene er at det er mennesker som ønsker å fortelle sine naboer om Jesus og etablere en lokal menighet å invitere sine naboer med til. På en vanlig søndag er det i dag over 1300 mennesker på gudstjenester i Misjonsforbundsregi i Kristiansands området. Vi kan se hvordan nye og flere menigheter vinner nye mennesker og Guds rike vokser.

Vekst 2020 sier at vi har som mål å plante 20 nye menigheter innen 2020. Vi er på god vei til å nå dette målet. Først og fremt realiseres dette målet gjennom mennesker som ønsker å fortelle sine naboer og venner om Jesus. Det er dette vi ser i Kristiansand. Og det er også det vi ser i Oslo ved at Oslo misjonskirke Syd nå starter opp i Oppegård kommune. Storfellesskapet i Misjonsforbundet kan oppmuntre, bidra med veiledning og kunnskap, støtte og litt økonomi, men det er lokalt engasjement som må ligge bak og bære arbeidet.

Og husk at alle mennesker er like mye verd; en sørlending som blir kristen er like mye verd som en øst-/vest-/nordlending. La oss glede oss over de som tar kallet på alvor og gjør noe med det, og la det inspirere oss til å gjøre noe, for naboer og venner, der vi bor.

Øyvind Haraldseid

OHaraldseid@misjonsforbundet.no

Siste 5 blogger:

Veien jeg ikke hadde tenkt å gå

Den lidende kirke

Nye pastorer

Smart eller sunn?

Vi tror at bønn er viktig

Blogg-arkiv